امضای کارزار مخالفت با احداث پتروشیمی در نزدیکی تالاب میانکاله

امضای کارزار مخالفت با احداث پتروشیمی در نزدیکی تالاب میانکاله

به گزارش گلونی کارزاری مبنی بر مخالفت با احداث پتروشیمی در نزدیکی تالاب میانکاله در حال برگزاری است.

در این کارزار که خطاب به رئیس جمهور نوشته شده، آمده است:

«در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ کلنگ پروژه‌ای فاقد مجوزهای لازم تحت عنوان پتروشیمی میانکاله در مرتع حسین‌آباد واقع در ذخیره‌گاه جهانی زیست‌کره میانکاله بر زمین زده شد.

از آنجا که در طرح آمایش استان مازندران زمین‌های در نظر گرفته شده برای استقرار واحد مورد نظر جزو اراضی مرغوب درجه ۲ کشاورزی تعیین شده است، احداث این مجتمع با کاربری‌‏های نهایی طرح آمایش استان و همچنین سیاست‌های مصوب واگذاری اراضی موصوف به بانک زمین تطابق ندارد.

بر اساس گزارش‌های کارشناسی این طرح فاقد توجیه اقتصادی، بدون برنامه ارائه‌شده برای محصول تولیدشده و فاقد مجوز شورای اقتصاد است.

صرف نظر از اشاره به شکست پروژه مشابه در شمال کشور با سابقه غیر قابل‌ دفاع آن (پتروشیمی گلستان)، اجرای چنین طرحی آن هم بدون طرح مکان‌یابی از همان آغاز، نه تنها از نظر تعارض حقوقی با تعهدات سازمان محیط زیست ایران به شبکه جهانی ذخیره‏‌گاه‌های زیست‌کره (برنامه انسان و کره مسکون)، تقابل با دستورالعمل‏‌های ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی به طرح‌‏های کشاورزی و غیرکشاورزی، نابودی تولیدات بومی و معاش ۷۰ دامدار محلی دارای پروانه چرای دام برای ۱۱۰۰۰ واحد دامی معارض با قانون است، بلکه از مشکلی جدی‌‏تری نیز برخوردار است و آن نقض بند ۲۵ سیاست‏‌های کلی نظام در بخش نفت و گاز است که بر توسعه صنایع آلاینده پتروشمی در مناطق نفت‌خیز جنوب کشور تصریح شده و اجرای آن برای تمامی قوا لازم الاجرا است.

توضیحات محمد داسمه، کارشناس مسائل حقوقی را در این‌باره ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

علاوه بر کلنگ‌زنی پروژه، به نظر می‌رسد مجریان طرح با استفاده از سکوت خبری تعطیلات نوروز اقدام به فنس‌کشی مرتع مورد نظر کرده‌اند. حال آن‌که بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هنوز مجوزهای محیط زیستی لازم برای استقرار این واحد صادر نشده است.

جدا از آن‌که محل استقرار این واحد پتروشیمی در مرتعی مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری است، به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی خطر نفوذ مواد آلاینده به آب شرب و کشاورزی را افزایش می‌دهد و این به معنای ورود این مواد آلاینده به چرخه غذایی جامعه و اکوسیستم منحصر به فرد تالاب بین‌المللی میانکاله است.

چنین گزاره‌ای در مورد گازهای خروجی و خطوط انتقال سوخت و مواد اولیه این واحد پتروشیمی نیز محتمل است و در صورت بروز هر سانحه‌ای آلودگی به سرعت در منطقه نشت خواهد کرد و سلامت جامعه و طبیعت را با خطر مواجه خواهد کرد.

حال آن‌که استان مازندران به دلایل مختلف با مشکلاتی همچون مدیریت پسماند، تغییرکاربری زمین و انتشار آلودگی‌های آب و خاک و هوا روبرو است و راه‌اندازی واحدی آلاینده همچون پتروشیمی تهدیدی جدید برای این استان محسوب می‌شود.

ما امضا کنندگان این نامه، نه مخالفتی با اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی برای سرزمین عزیزمان ایران داریم و نه با توسعه مخالفیم. بلکه نسبت به توسعه ناپایدار، ایجاد تهدیدهای محیط زیستی برای اکوسیستمی حساس از سرزمین و به خطر انداختن سلامت شهروندان به اسم کارآفرینی و اشتغال معترضیم.

از شما به عنوان ریاست محترم جمهوری درخواست داریم تا ضمن تجدید نظر اساسی درباره طرح استقرار پتروشیمی حسین‌آباد در نزدیکی تالاب بین‌المللی میانکاله، دستگاه‌های مرتبط را مکلف فرمایید تا به جای سرمایه‌گذاری برای استقرار صنایع آلاینده‌ای همچون پتروشیمی در مناطق حساس شمال کشور، برنامه‌ای برای توسعه صنایعی همچون صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، صنایع مرتبط با مدیریت پسماند و امحای اصولی پسماندها، افزایش بهره‌وری اراضی کشاورزی و مواردی از این دست را تهیه کنند تا علاوه بر کارآفرینی و ایجاد رونق اقتصادی، اقداماتی عملی برای کاهش مخاطرات و تهدیدهای محیط زیستی استان‌های شمالی نیز انجام شود.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 265585 ساعت خبر : 9:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=265585
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات