گلونی

شوخی، شوخی، با دم شیر هم شوخی؟

شوخی، شوخی، با دم شیر هم شوخی؟

شوخی، شوخی، با دم شیر هم شوخی؟

شوخی، شوخی، با دم شیر هم شوخی؟

به گزارش گلونی ما ایرانی‌ها نگاه ویژه‌ای به شوخی و طنز داریم و اصولا افراد طنازی هستیم.

اما آنچه باید بدانیم این است که با هر چیزی هم نمی‌شود شوخی کرد و خط قرمزهای بسیاری وجود دارد که نباید آنها را رد کرد.

بنابراین تصمیم بر این شد تا لیستی از موضوعات مجاز و البته غیر مجاز عرصه طنازی را برای علاقه‌مندان آماده کنیم.

ممنوعیجات:

۱. مشاغل مختلفی در این دسته قرار می‌گیرند. هرچند سالهاست که مسئولین و سیاسیون شوخی با ما را تا به حدی رسانده‌اند که کم مانده در کوچه و خیابان یک پس گردنی هم به ما بزنند و هار هار بزنند زیر خنده، اما برعکسش خیلی خطرناک است.

پزشکان نیز که تا قبل از کرونا، شوخی شوخی، هنوز درمان نشده، ما را از بیمارستان بیرون می‌انداختند، حالا قهرمان ملی شده‌اند و دیگر درستش نیست این شوخی‌ها.

اساتید دانشگاه، آینده تحصیلی ما را در دستانشان دارند و چه کسی است که بخواهد با چنین موضوعی شوخی کند.

کافه دارها و آشپزها ممکن است در غذایمان آب دهان بیندازند، نانواها با زیربغلشان برایمان چانه بگیرند، راننده‌های تاکسی وسط راه پیاده‌مان کنند، زباله‌گردها سرشان درد بگیرد و تاسیساتی‌ها و لوله‌کش را هم که خودتان می‌دانید.

شوخی، شوخی، با دم شیر هم شوخی؟

۲. شوخی با برخی از رده‌های سنی هم چالش‌های خودش را دارد. افراد زیر ۷ سال اصلا نمی‌دانند شوخی و طنز چیست و عملا شوخی با آنها حرام کردن مطلب است.

رده ۷ تا ۱۸ هم به دلیل دوران پیشابلوغ، بلوغ و پسابلوغ اعصاب درست و درمانی ندارند و ممکن هر چه فحش بلدند را روی ما تمرین کنند.

رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال به دلیل اینکه آینده نامعلومی در انتظارشان است هم هر روز با خودشان دعوا دارند و عملا افراد طنزپذیری نیستند.

افراد بالای ۶۰ سال، آن هم در این زمانه که مردم از هر جهت تحت فشارند، ممکن است به یک تلنگر بند باشند، بنابراین برای اینکه خون کسی گردنمان نیوفتد، باید دورشان را خط کشید.

افرادی هم که دستشان از دنیا کوتاه است، نباید هدف طنازی و شوخی قرار بگیرند چرا که انشالله آن دنیا بیخ گوش اوس کریم نشسته‌اند و با کمی ننه من غریبم بازی، بلای آسمانی است که چپ و راست بر ما نازل می‌شود. مخصوصا که خود اوس کریم هم بدش نمی‌آید یک گوش مالی حسابی به ما بدهد.

۳. جنسیت و وضعیت تاهل افراد هم در این میان تاثیرگذار است. مثلا اگر شما با مردان جامعه شوخی کنید، متهم به فمینیست بودن خواهید شد و اگر با زنان جامعه شوخی کنید، متهم به زن‌ستیزی. متاهلین ممکن است نتوانند طنزهای مربوطه را هضم کنند و عواقبش پاچه همسر و‌فرزندانشان را بگیرد و مجردین هم در میان عاشق و فارق شدن‌های روزانه‌شان متلکی سنگین سر دلمان خواهند انداخت.

حال که فهمیدیم با چه چیزهایی نمی‌توان شوخی کرد، سراغ لیست مجاز‌ها می‌رویم.

مجازیجات:

۱. بی‌صاحب‌ها. افراد مختلف بالاخره یک بالاخواه دارند بنابراین باید آنها را بی‌خیال شد و سراغ افراد، اشیا و حیوانات بی‌صاحب رفت.

درختان، گربه‌ها، سگ‌ها، آثار هنری و تاریخی و شاید باورتان نشود، برخی سوسک‌ها هم انجمن‌های حمایتی دارند.

باید دقت داشت که شی مد نظر، تحت حمایت گروه یا دسته‌ای نباشد، مثل سنگ، قابلمه، سمندر آبی، برگ درخت و غیره.

۲. خارجیها. بعد از تحریم‌هایی که علیه برخی از کشورهای خارجی مثل آمریکا اعمال کرده‌ایم، آنها امکان شکایت یا اعتراض علیه ما را ندارند و آن قدر دستمان در این زمینه باز است که حتی می‌توانیم با خواهر و مادرشان هم شوخی‌های پشت وانتی کنیم.

۳. خودمان. ما تنها کسی هستیم که با خودمان از این حرف‌ها نداریم و هر چه شوخی کنیم هم بهمان بر نمی‌خورد. البته منظورم همه با هم نیست، بلکه هر کس با خودش. چون مرگ خوب است، اما برای همسایه.

اما من به شخصه این اجازه را کتبا به شما می‌دهم که هر چه خواستید با من شوخی کنید. بالاخره یک نفر در این مملکت باید در این راه فدا شود.

سایر آثار نویسنده را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: محمد شریفی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل