سریال تاریخی جیران؛ اثری که فقط ظاهر بدیع دارد

سریال تاریخی جیران؛ اثری که فقط ظاهر بدیع دارد

به گزارش گلونی چهارده قسمت از سریال جیران گذشت و حالا دیگر با اطمینان خاطر می‌توان گفت که این اثر پله‌ها از دیگر آثار خالق خود (حسن فتحی) عقب‌تر است.

حسن فتحی زاده ۱۰ شهریور ۱۳۳۸ کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینما، تلویزیون و تئاتر است. او کار هنری خود را با کارگردانی در مجموعه تلویزیونی «همسایه‌ها» در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. مجموعه‌های تلویزیونی «پهلوانان نمی‌میرند»، «فردا دیر است»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه»،«زمانه» و «شهرزاد» از آثار ماندگار حسن فتحی در عرصه سریال‌سازی است.

انکار کردنی نیست که قبل از شروع جیران همه متوقع و منتظر سریالی به کیفیت و زیبایی شهرزاد بودیم اما نتیجه، صرفا در فرم و اجرا به کار قبلیِ فتحی نزدیک است.

فتحی گرچه در سریال جیران، راویِ عاشقانه‌ای است که در دل تاریخ رقم خورده و حال و هوای حرم و حریم ناصرالدین شاه پس از مرگ امیرکبیر را به تصویر می‌کشد، اما متن و محتوا با وجود واقعی بودن آنچنان برای بیننده جالب توجه نیست و فقط می‌توان گفت زرق و برق دکور، لباس‌، گریم و به طور کل فضای ظاهری سریال و نوع کارگردانی آن است که، چشم بیننده را مشتاق به دیدن ادامه آن می‌کند.

از دیگر مواردی که در رابطه با این اثر می‌توان اشاره کرد، سوالی است که با تماشای قسمت‌های ابتدایی سریال برای مخاطب پیش می‌آید و آن اینکه آیا شخصیت جیران یا همان خدیجه تجریشی واقعا در زندگی ناصرالدین شاه حضور داشته یا صرفا زاییده خیال و قلم فیلمنامه‌نویسان جیران است؟

هر چند که با پخش این سریال روایت‌های تاریخی متعددی از حضور او در زندگی ناصرالدین شاه بیان شد و در کل می‌توان گفت داستان عشق و دلباختن ناصرالدین شاه به دختری از قریه تجریش و ازدواجش با او، از واقعیات دوره قاجار است اما در باب چگونگی آشنایی این دو و جزئیات زندگی این دختر نمی‌توان به طور قطع نظر داد، چراکه از این زن تاثیرگذار در دوره قاجار، فقط تصویری نقاشی شده به دست ناصرالدین شاه باقی مانده است.

این سریال را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 267942 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=267942
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات