فیلم کوتاه علمک؛ اثری که می توانست بیشتر دیده شود

فیلم کوتاه علمک؛ اثری که می‌توانست بیشتر دیده شود

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی هر ساله فیلم‌های کوتاه زیادی ساخته می‌شود که برخی دیده و برخی دیگر نادیده گرفته می‌شوند.

فلسفه ایجاد فیلم کوتاه را اگر انتقال مفهومی عمیق در مدت زمانی کوتاه در ساختار درست اجرایی بدانیم، کمتر فیلمی پیدا خواهد شد که هم محتوا و هم فرم را درست شکل داده باشد.

فیلم کوتاه علمک نیز از این موضوع مستثنا نبوده و فقط می‌توان محتوایی آموزنده را از آن برداشت کرد اما در قالب و ظرفی که پله‌ها از محتوا عقب‌تر است!

موضوع این فیلم همانطور که از اسمش هم پیداست، علمکی در پیاده‌رو است که موجب صدمه رسیدن به رهگذران می‌شود.

همین یک خط، موضوع کلی فیلم کوتاه حسین دارابی است که در چند جشنواره مورد توجه هیئت داوران و مردم قرار گرفته و حتی در برنامه ثریا روی آنتن رسانه ملی رفته است.

همچنین عنوان برگزيده و پربيننده‌ترين اثر فيلم کوتاه در جشنواره مردمی فيلم عمار و نيز بهترين فيلم جشنواره فیلم کوتاه رضوی از نگاه مخاطبان از افتخارات این فیلم هفت دقیقه‌ای است.

گفتنی است علمک پس از پخش در برنامه ثریا، مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.

شخصیت اصلی این فیلم، روحانیِ جوانی است که برعکس رهگذران دیگر حاضر می‌شود عمامه خود را سر علمک بگذارد تا عابران دیگر آسیب نبینند و همین یک عمل کوچک گرچه ظاهر این شخصیت به عنوان یک روحانی و مبلغ دینی را تغییر می‌دهد، اما در باطن سبب جلوگیری از زخم‌های زیادی است که مردم را تهدید می‌کند.

شکی نیست که این فیلم از نظر وجود و انتقال مفهومی اخلاقی (عدم قضاوت عجولانه، ایثار و از‌خودگذشتگی) موفق بوده اما آنچه از زیبایی و چشم‌نوازی ظاهری کار کاسته است، عدم پرداخت درست فیلمنامه در وهله اول، و در ادامه ساخت و اجرایی است که ساختار فیلم کوتاه را تا حدی نداشته و صرفا به تولید اثری بصری نزدیک شده است.

این فیلم کوتاه را می‌توانید آنلاین تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 267613 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=267613
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات