سریال جادوگر؛ موهوم پرستی به شیوه نوین

سریال جادوگر؛ موهوم پرستی به شیوه نوین

توجه کنید احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی پنج قسمتی از شروع سریال کمدی جادوگر می‌گذرد و الان به طور قطع می‌توان گفت که اثر اخیر مسعود اطیابی درست بر عکس آخرین فیلم سینمایی او در این ژانر (دینامیت)، در محتوا و ساخت حرف چندانی برای گفتن ندارد.

جادوگر قصه دو جاعل با نام‌های «قدرت» و «جهانگیر» است که طی ماجراهایی به کار رمالی رو آورده و از این طریق در موقعیت‌های بحرانی زیادی قرار می‌گیرند.

«قدرت» برای فرار از کشور وارد جزیره‌ای در جنوب کشور می‌شود اما ناخواسته راه کسب درآمد بی‌زحمتی پیش روی او قرار می‌گیرد که مسیر زندگی‌اش را از جعل اسناد به جعل زندگی افراد می‌کشاند.

جادوگر در پیِ نشان دادن خرافه‌پذیریِ مردم منطقه‌ای است که خودشان از سر جهل، راه کلاه‌برداری و رمالی به تازه‌وارد جزیره‌شان نشان داده و بعد از او به دنبال تغییر سرنوشت و آینده‌شان هستند.

کلیت فیلمنامه این اثر، پرداختن به موضوع خرافه و جادو پرستی در دنیای مدرن، از آن دسته موارد درست و بجایی است که به دلیل شیوع کثیرش در اذهان و افکار عمومی جامعه می‌توانست نقشی در آگاه‌ و شفاف‌سازی مردم پیرامون اینگونه مشاغل بی‌هویت داشته باشد.

اما صد افسوس که پرداخت سطحی فیلمنامه و محتوا، «جادوگر» را صرفاً در زمره آثار خنده‌دار و کمدی (آن هم تا حدودی) نگه داشته است.

واضح‌ترین و فاحش‌ترین ایراد محتوایی جادوگر، بیان تیتروارِ مصداق‌های خرافه پرستی در این جزیره است که در اصل نماینده کوچکی از جامعه فعلی خود ماست و نشانگر این است که با وجود بالا رفتن سطح علمی و فرهنگی کشور نسبت به دهه‌های پیش، هنوز هم کشش به سمت موهوم‌پرستی و فالگیری بالا بوده و حتی در بین تحصیل‌کردگان جامعه به وفور یافت می‌شود.

شاید بهتر بود در هر اپیزود به تفکیک به یک مشکل و علل رجوع مراجع به فالگیر پرداخته شود و برخلاف دیگر آثار از زاویه‌ای دیگر (اینکه چه می‌شود که کسی از تمام راه‌های عینی حل مشکل و معضل خود چشم پوشیده و به دنیای وهم دل ‌می‌بندد) قصه جلو رود.

از دیگر مواردی که در جادوگر زیاد دیده می‌شود، وقوع حوادث و اتفاقات بی‌شمار برای کاراکترها، با علت‌ و جهات ضعیف است که ضربه سختی به باورپذیری ماجرای فیلم زده است.

در واقع رعایت درست اصل علیت در فیلمنامه این سریال جای بحث دارد و بهتر است بگوییم فیلمنامه‌نویس بیشتر به دنبال مهیج کردن اثر از طریق ازدیاد وقایع بوده، غافل از اینکه کیفیت وقوع هر حادثه و بحران بسیار مهم‌تر از تعداد آن است.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر سریال‌ها را بخوانید

پایان پیام

نویسنده: فاطمه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 269654 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=269654
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات