مطالبه احیای تالاب بین المللی جازموریان

مطالبه احیای تالاب بین المللی جازموریان

به گزارش گلونی این روزها کارزاری مبنی بر «مطالبه احیای تالاب بین المللی جازموریان» در حال برگزاری است.

در متن این کارزار که خطاب به استاندار استان کرمان نوشته شده، آمده است:

«احتراماً به استحضار می‌رساند شهرستان‌های حوزه هلیل‌رود و جازموریان، شامل رودبارجنوب، جیرفت، بافت، کهنوج، رابر، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و عنبرآباد در استان کرمان و دلگان در سیستان و بلوچستان، با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، سال‌هاست با بحران کمبود آب شرب و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی مواجه‌اند که یکی از دلایل عمده آن ایجاد سدهای جیرفت، سد بافت و ۲۴ بند خاکی در مسیر رودخانه ۴۰۰ کیلومتری هلیل‌رود است که به تبع آن باعث خشک شدن تالاب بین‌المللی جازموریان که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشور نام داشته گردیده است.

احداث این سدها تبعات جبران‌ناپذیری برای مردم حاشیه هلیل‌رود و تالاب جازموریان داشته است.

جاری نبودن رودخانه هلیل‌رود و خشک شدن تالاب بین‌المللی جازموریان باعث کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، افزایش ریزگردها و نیز کمبود آب در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت،از بین رفتن اکوسیستم گیاهی و جانوری، تغییر بافت گیاهی حاشیه رودخانه هلیل‌رود و تالاب جازموریان و در ادامه نابودی مزارع و درختان، از بین رفتن مراتع و در ادامه نابودی دام‌ها، پیشروی تپه‌های شنی در مناطق مسکونی، زراعی و باغی و ایجاد مشکلات دیگر در منطقه شده است.

در این شرایط، طرحی در دست اجراست که با عنوان انتقال آب سرشاخه‌های هلیل‌رود به کرمان، تمام مشکلات ذکرشده را تشدید کرده و به طور کلی منطقه را به نابودی خواهد کشاند.

جمعیت کثیری در حوزه هلیل‌رود و جازموریان زندگی و از راه کشاورزی و دامداری ارتزاق می‌کنند و این مناطق یکی از قطب‌های اقتصادی و کشاورزی کشور محسوب می‌شوند.

برای جلوگیری از نابودی صنعت کشاورزی و دامپروری این مناطق و کاهش بیکاری مردم و جلوگیری از مهاجرت به استان‌های مجاور برای تأمین اقتصاد خانواده و از همه مهم‌تر، جلوگیری از افزایش ریزگردها از طریق تالاب جازموریان که به گفته خانم ابتکار، رئیس اسبق سازمان محیط زیست کشور، ۲۵ درصد ریزگردهای کشور از تالاب جازموریان است، باید سریعاً اقدام کرد.

این تالاب بین‌المللی بعداز سال‌ها توسط باران‌های فصلی و خدادای پایان سال ۱۴۰۰ آبگیری شد و شاهد جان گرفتن دوباره آن بودیم و انواع چرندگان، خزندگان، پرندگان و آبزیان از جمله ماهی‌ها در آن به مدت کوتاهی قابل مشاهده بود، اما اکنون شاهد خشک شدن دوباره این طبیعت زیبا هستیم که در صورت احیا می‌توان از آن به عنوان اکوتوریسم در صنعت گردشگری نیز استفاده نمود.

از شما استاندار محترم انتظار داریم دستور فرمایید ضمن بررسی دقیق موضوع، هلیل‌رود جریان یابد و آبگیری تالاب جازموریان (ضمن تشکیل کارگروه احیای تالاب جازموریان و تعیین حقابه قانونی آن توسط کارشناسان با حضور مسئولان استانی و کشوری و الزام رعایت آن توسط مسئولین سدها) در تمام فصول صورت پذیرد.

همچنین با توجه به اینکه به بسیاری از مناطق و روستاهای حوزه جازموریان آبرسانی نشده و در بعضی از مناطق حوزه هلیل‌رود و جازموریان آب آشامیدنی شور و تلخ بوده و یا دچار کمبود است، مستدعیست با نگاه ویژه جهت آبرسانی و رفع مشکلات مردم این حوزه‌ها اقدام فرمایید.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 269859 ساعت خبر : 7:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=269859
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات