گلونی

بوی کباب و خط الراس پلنگچال

بوی کباب و خط الراس پلنگچال

بوی کباب و خط الراس پلنگچال

بوی کباب و خط الراس پلنگچال

به گزارش گلونی یکی از یال‌های غربی کوهستان توچال دقیقا از پشت هتل اسپیناس شروع می‌شود و قله‌هایی دارد که به ترتیب اینها هستند: چین کلاغ، کارا، شاخ اول، دوشاخ، فراخ کش، سیاه سنگ، هَرَک راه و پلنگچال.

من با نگاه کردن دائم به نقشه این خط‌ الراس و پیمایش گاه‌گاه مسیر، قله‌ها را حفظ کرده‌ام. اگر درست‌تر بگویم این است که قله‌ها در ذهنم ملکه شده‌اند و اگر در سمت غرب تهران باشم و بتوانم نگاهی به کوه بکنم قله‌ها را می‌بینم و می‌شناسم.

اما در گوشی هوشمندی که در دست دارم یک اپ هست که اگر روشنش کنم و رو به کوه بگیرم نام قله‌ها و ارتفاع آنها را با یک تصویر شفاف نشان می‌دهد. این واقعیت افزوده است که به گفته آدام گرینفیلد با واقعیت مجازی فرق دارد.

بوی کباب و خط الراس پلنگچال

فصل سوم کتاب «تکنولوژی‌های انقلابی» درباره واقعیت افزوده است.

واقعیت افزوده هم مانند جی‌پی‌اس و یا بسیاری دیگر از فناوری‌های معاصر محصول ارتش است.

خلبان‌ها نمی‌توانستند در حال جنگ با دشمن به داشبورد مملو از نمایش‌گر نگاه کنند و ارتفاع و سرعت را ببینید و حتی یک نگاه کوتاه آنها را به کشتن می‌داد. پس یک نمایشگر قابل دید برای آنها طراحی شد که حالا در بخش‌های متنوعی از زندگی در دسترس ماست.

نکته نویسنده در این فصل، همان گزاره‌ای است که در دو فصل قبلی به آن پرداخت. واقعیت افزوده به چه درد ما می‌خورد و تا کجا خوب است و چگونه می‌تواند تله‌ای باشد برای آینده بشر.

من جز در موارد نادر که از آن اپیکیشن استفاده می‌کنم تلاش خواهم کرد که بدون کمک از واقعیت افزوده بفهمم کجا هستم و مسیر کجاست.

مشخص است که واقعیت افزوده چقدر می‌تواند برای عملیات امدادونجات، آتش‌نشان‌ها و… مفید باشد اما برای یکی مثل من این خطر را دارد که نام و مشخصات و مختصات هیچ مکان و قله‌ای در ذهنم ذخیره نشود. البته که برای همه ما خطر دارد.

گاهی برای پیدا کردن یک رستوران در یک خیابان کافی است چند متر راه برویم یا از کسی سوال کنیم.

در ایران برای پیدا کردن کبابی در ساعت ظهر کافی است دنبال دود کباب در آسمان بگردیم و واقعا نیاز به گوهشی هوشمند نداریم. بوی کباب راهنمای خوبی است.

معرفی دو فصل دیگر کتاب را در لینک‌های زیر بخوانید:

کتاب تکنولوژی های انقلابی؛ نگاهی دوباره به گوشی هوشمند

اگر در خانه دوربین مدار بسته دارید به مردم جهان سلام کنید

می‌توانید این کتاب را از این لینک به صورت فیزیکی تهیه کنید

پایان پیام

نویسنده: رضا ساکی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل