گلونی

اگر در خانه دوربین مدار بسته دارید به مردم جهان سلام کنید

اگر در خانه دوربین مدار بسته دارید به مردم جهان سلام کنید

اگر در خانه دوربین مدار بسته دارید به مردم جهان سلام کنید

اگر در خانه دوربین مدار بسته دارید به مردم جهان سلام کنید

به گزارش گلونی لابد شما هم چنین تجربه‌ای دارید که در یک مهمانی خانوادگی شنیده‌اید که یکی از اهل فامیل گفته است یک دوربین با قیمت مناسب خریدم که مثل لامپ خانه است و به طور آنلاین خانه را نشان می‌دهد و حالا که از خانه بیرون می‌رویم خیال‌مان راحت است. و بعد همان لحظه فیلمی آنلاین از اتقاق پذیرایی یا آشپزخانه‌اش را به شما نشان داده است.

فصل دوم کتاب «تکنولوژی‌های انقلابی» درباره اینترنت اشیاست. نویسنده کتاب به اینترنت اشیا می‌‌گوید کابوس امنیتی و دقیقا شرح می‌دهد که دوربین‌های مداربسته خانه و محل کار ما چقدر راحت در دسترس هستند.

نه فقط هکرها، که هرکس با کمی جست‌وجو در نت و خواندن فایل‌های آموزشی می‌تواند این دوربین‌ها را به دست بگیرد و از طریق آنها به طور لایو زندگی ما را تماشا کند.

این دوربین‌ها اگر در مقابل نفوذ محافظت نشوند آن چه اتفاق می‌افتد این است: زندگی شما مثل یک برنامه زنده تلویزیونی در حال پخش است و بسیاری در همسایگی شما و شاید در قاره‌ای دیگر تماشاگر آن.

دوربین مدار بسته

نویسنده درباره اینترنت اشیا بسیار نگران است. او اینترنت اشیا را این گونه می‌بیند: «مستعمره‌سازی زندگی روزانه از راه پردازش داده‌ها».

نمونه دم‌دستی ازاینترنت اشیا همین ساعت‌های مچی هوشمند هستند که اطلاعات بیومتریک ما را ذخیره می‌کنند که نویسنده از آنها نیز بسیار نگران است.

اطلاعاتی که روزانه از بدن ما، یخچال ما، دستگاه تصفیه هوای ما و خرید‌های روزانه و آنلاین ما ذخیره می‌شود آیا برای ما آینده‌ای بهتر خواهد ساخت؟

سوال اصلی و مهم این است: چه کسانی صاحب اطلاعاتی می‌شوند که ما به اینترنت اشیا سرایز می‌کنیم و از آن چه استفاده‌ای خواهند کرد؟

مثالی که نویسنده می‌زند نگران‌کننده است. در ۱۹۳۶ در هلند برای همه هلندی‌ها دو عدد کارت شناسایی صادرشد که روی هر دوی آنها علاوه بر همه اطلاعاتی که وجود داشت منشا نژادی افراد هم قید شده بود و همه در آن سال از این بانک اطلاعات و تسلط دولت بر وضعیت شهروندان راضی بودند.

اما چهار سال بعد در ۱۹۴۰ این بانک اطلاعاتی به دست نازی‌ها افتاد و تنها کاری که آنها کردند این بود که بروند و زنگ در خانه یهودی‌ها را بزنند و آنها را بیرون بکشند. بدون کمترین زحمتی.

اینترنت اشیا که حالا در خصوصی‌ترین مکان خانه یعنی اتاق خواب ما رخنه کرده است یک کابوس امنیتی است و نویسنده در این فصل، دائم درباره امنیت نداشتن این دستگاه‌ها هشدار داده است و مثال زده است.

اگر حریم خصوصی‌تان برای مهم است که حتما هست، کتاب «تکنولوژی‌های انقلابی» از تازه‌های کتاب آمه، حرف‌های بی‌شماری برای شما دارد.

کتاب تکنولوژی های انقلابی؛ نگاهی دوباره به گوشی هوشمند

پایان پیام

نویسنده: رضا ساکی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل