مرمت بیش از ۵۰ بنای تاریخی در گیلان

مرمت بیش از ۵۰ بنای تاریخی در گیلان

در سال ۱۴۰۰ و در حوزه میراث فرهنگی اقدامات درخور توجهی انجام شد که مرمت بیش از ۵۰ بنای تاریخی و ثبت ۴۰ اثر از استان گیلان در فهرست آثار ملی گوشه‌ای از آن‌هاست.

به گزارش گلونی به نقل از میراث آریا، استان گیلان به لحاظ برخورداری از آثار میراث فرهنگی در حوزه‌های تاریخی، طبیعی و معنوی از ظرفیت‌های گسترده‌ای برخوردار بوده و بنا بر بررسی‌های کارشناسان تا کنون بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. از مجموع ۱۷ شهرستان استان گیلان شش شهرستان رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، املش و انزلی دارای بافت تاریخی شهری و ۳ روستای ماسوله، انبوه و اُمام دارای بافت تاریخی روستایی می‌باشند که این آمار خود گواهی بر ظرفیت‌های گسترده استان گیلان در حوزه میراث فرهنگی است.

ثبت ۴۰ اثر تاریخی در فهرست میراث‌ ملی و پایان انتظار‌ها برای ثبت جهانی ماسوله

در سال‌های اخیر سه سایت از جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده و پرونده ثبت جهانی کاروانسرای تی‌تی شهرستان سیاهکل نیز در دست اقدام است. همچنین ثبت جهانی منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله در فهرست آثار یونسکو که سال‌ها جزو مطالبات اصلی مردم منطقه و استان بوده به مراحل پایانی خود نزدیک شده و با حمایت‌های استاندار و برنامه‌ریزی‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در ماه‌های آتی ارزیابان سازمان جهانی یونسکو به منظور بازدید از این اثر ارزشمند فرهنگی به کشور سفر خواهند کرد.

در حوزه ثبت آثار استان گیلان در فهرست‌های ملی در سال ۱۴۰۰ مجموعا بیش از ۱۰۰ پرونده مراحل تکمیل را گذرانده و ۴۰ اثر نیز پس از داوری‌های نهایی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. از جمله اقدامات ارزشمند در حوزه پاسداشت میراث غنی مردم گیلان تعیین حریم ۱۹ اثر تاریخی بوده و مجموعا پرونده تعیین حریم ۱۶ اثر تاریخی دیگر نیز در دست اقدام است.

بخشی از تپه‌های باستانی گردکول، خسروخانی، ساختمان عضدی و مناربازار در سال گذشته تحت تملک درآمده و چهار مجموعه ساختمان تاریخی نیز با حمایت‌های انجام شده با موضوع اقامتگاه‌های سنتی به بهره‌برداری رسیدند.

اشاعه فرهنگ و تاریخ گیلان در قالب محتوای فرهنگی

انتشار چهار جلد کتاب در حوزه میراث فرهنگی با موضوعات باستان شناسی، مرمت، معماری، بافت و مردم شناسی و نصب بیش از ۵۰ تابلو معرفی بناها و سایت‌های تاریخی و همچنین راه‌اندازی اولین آزمایشگاه‌ انسان شناسی کشور با همکاری دانشگاه گیلان از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته به شمار می‌رود.

ثبت آمار مرمت بیش از ۵۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۰

در سال گذشته و با تلاش‌های انجام شده به منظور جذب اعتبارات لازم، بیش از ۵۰ بنای تاریخی گیلان مرمت و ساماندهی شد که بناهای مربوط به موزه میراث روستایی، خانه‌های تاریخی ماسوله، قلعه رودخان، مسجد اردبیلیان، مسجد صفی، مسجد مستوفی، تعداد زیادی از پل‌های تاریخی سراسر استان، امام‌زاده ابراهیم، ساختمان قدیری، موزه باستان‌شناسی رشت، موزه رودبار، ساختمان قندچی انزلی، ساختمان گمرک آستارا تنها گوشه‌ای از انجام فعالیت‌های مرمتی انجام شده در سال گذشته بوده که این امر با همکاری توان بخش خصوصی و تفاهم‌نامه‌های منعقده با سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به مرحله اجرا رسیده است. همچنین به منظور تحقق جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه صیانت از میراث فرهنگی گیلان، ساختمان‌های شیرازی‌ها، حنانی، رهنما و تعدادی از بناهای محلات قدیمی رشت به منظور راه‌اندازی اقامت‌گاه‌های بوتیک‌هتل تغییر کاربری یافتند.

تحقق راه‌اندازی موزه‌های تخصصی در گیلان

استان گیلان همواره در سال‌های گذشته از جانب فقدان موزه‌های تخصصی در مناطق مختلف استان دچار خسران شده و این امر موجب عقب‌ماندگی در حوزه تقویت گردشگری در حوزه میراث فرهنگی شده است. از این رو معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان برنامه‌ای هدفمند برای رشد تعداد و ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی موزه‌های استان گیلان تنظیم کرد و با همکاری سایر نهاد‌های اجرایی و همچنین بخش خصوصی از جمله موزه‌های عون‌ابن‌علی ماسوله، موزه تاریخ جنگ جهانی دوم لاهیجان، موزه عشایر رضوانشهر، موزه شاندرمن، موزه موسویان، موزه سنجش و نخستین موزه تخصصی صنایع دستی با محوریت رشتی‌دوزی در سطح شهرستان‌های استان گیلان به مرحله بهره‌برداری رسیدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی در این خصوص گفت: «برای تحقق هدف‌های این معاونت مجموعا ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بناهای تاریخی و تغییر کاربری اختصاص یافت و در آینده نزدیک نیز شاهد افتتاح موزه‌هایی نظیر علوم‌ و فن‌آوری معماری دانشگاه گیلان، مردم‌ شناسی بلدیه رشت، باستان شناسی غرب گیلان در تالش، ابریشم لاهیجان، موزه ماسال، موزه حصیر رشت، موزه خاویار و همچنین موزه شیلات بندر کیاشهر در شهرستان آستانه‌اشرفیه خواهیم بود.»

همکاری با شهرداری‌های استان گیلان در خصوص ساماندهی بافت‌های تاریخی خواهر‌ امام رشت، میدان چهار پادشاه لاهیجان، محوطه‌سازی پل خشتی لنگرود، انجام گمانه‌زنی‌های کارشناسی در میدان شهرداری رودسر، ساماندهی پارک میرزاکوچک املش و میدان انزلی از دیگر برنامه‌های در دست اجرای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان به شمار می‌روند.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 268652 ساعت خبر : 10:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=268652
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات