گلونی

اوج گرما در نیمه دوم تیرماه تا ۱۵ روز اول مردادماه اتفاق می‌افتد

اوج گرما در نیمه دوم تیرماه تا ۱۵ روز اول مردادماه اتفاق می‌افتد

اوج گرما در نیمه دوم تیرماه تا ۱۵ روز اول مردادماه اتفاق می‌افتد

اوج گرما در نیمه دوم تیرماه تا ۱۵ روز اول مردادماه اتفاق می‌افتد

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به این که ایران به دلیل شرایط اقلیمی به طور کلی تابستان گرمی را تجربه می‌کند، اظهار کرد: «از نیمه تیر ماه تا نیمه مردادماه دمای هوا یک درجه بیش از حد نرمال خواهد بود و سیستم‌های بارندگی نیز نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر عمل می‌کنند.»

به گزارش گلونی احدوظیفه در گفت و گو با ایسنا درباره میزان افزایش دما در تیرماه اظهار کرد: «اوج گرما و افزایش دما در نیمه دوم تیرماه تا ۱۵ روز اول مردادماه اتفاق می‌افتد چرا که روزها طولانی و میزان تابش آفتاب قابل توجه است و در این مدت انرژی بسیاری ذخیره و در نتیجه جو گرم می‌شود.»

وی افزود: «دمای هوای تابستان در سال جاری نزدیک به نرمال است البته به معنای خنک بودن هوا نیست. به‌ طور کلی ایران و شهرهایی همچون تهران به دلیل شرایط اقلیمی تابستان گرمی را تجربه می‌کنند.»

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: «میانگین دمای کشور در طول تابستان یک درجه بیش از حد نرمال است. به‌ طور کلی اگر میانگین دمای امسال را با میانگین ۳۰ سال گذشته مقایسه کنیم، یک درجه گرم‌تر خواهد بود.»

به گفته وی، غیر از میانگین کشوری، در منطقه غرب کشور و استان‌هایی همچون خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، کردستان، آذربایجان‌ غربی، آذربایجان شرقی و همدان، که درحاشیه زاگرس قرار دارند، این میزان تغییر دما می‌تواند بین یک تا دو درجه گرم‌تر از نرمال باشد. دما به طور دائمی در این مناطق بالا نیست ولی میانگین دما بالاست.

وظیفه ادامه داد: «سال گذشته نیز دمای هوا یک درجه بیش از نرمال بود و امسال نیز شرایط دمایی هوا مشابه تابستان سال گذشته است.»

وی درباره بارندگی‌های کشور در فصل تابستان اظهار کرد: «بارندگی‌ها در شمال کشور و سواحل شمال و شمال آذربایجان نسبت به نرمال کمتر است و طی شش هفته آینده که اوج گرمای تابستانی است، سیستم‌هایی که از شمال عبور می‌کنند و موجب بارندگی در  سواحل شمالی و مناطق شمالی آذربایجان می‌شوند امسال ضعیف‌تر خواهند بود.»

وظیفه در پایان گفت: «در تابستان بارندگی چندان زیادی مورد انتظار نیست. بارش‌های تابستانی در ایران کمیت زیادی ندارند و چندان نیز گسترده نیستند و فقط به جنوب شرق و نوار شمالی محدود می‌شوند.

این بارش‌ها نیز به صورت توفان‌های تندری در بعد از ظهرها رخ می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود بارش‌های نوار شمالی و سواحل شمالی کشور و آذربایجان‌ غربی و آذربایجان شرقی طی تابستان امسال نسبت به سال گذشته کمتر باشد.»

اخبار هواشناسی را از این لینک بخوانید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل