گلونی

تالاب های استان همدان شرایط خوبی ندارند

تالاب های استان همدان شرایط خوبی ندارند

تالاب های استان همدان شرایط خوبی ندارند

تالاب های استان همدان شرایط خوبی ندارند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: «خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سال آبی گذشته بر روی تالاب‌ها اثر گذاشته و تالاب‌های استان شرایط خیلی خوبی ندارند».

به گزارش گلونی مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «شرایط خشکسالی شرایط خاصی را برای تالاب‌ها ایجاد کرده است و عمده منابع آبی طبیعی یا خشک شده‌اند و یا رو به خشکی می‌روند».

وی با اشاره به تالاب آق گل در ملایر و پیرسلمان و چم‌شور در اسدآباد به عنوان سه تالاب طبیعی اصلی استان گفت: «تالاب آق گل به عنوان بزرگترین تالاب طبیعی استان به علت مناسب نبودن بارش‌ها آبگیری نشد، در بهار امسال انتظار بر آن بود که از طریق سیلاب‌های بهاره این اتفاق رخ دهد که متأسفانه بارش خاص و چشمگیری نداشتیم و در نهایت آبگیری آق گل صورت نگرفت».

تالاب های استان همدان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: «تالاب فصلی چم شور هم چند سالی است که خشک بوده و شرایط تالاب آق گل را دارد».

وی با اشاره به تالاب پیرسلمان اسدآباد نیز بیان کرد: «تالاب پیرسلمان اسدآباد سال‌ها بود شرایط خوبی داشت و هیچ سالی آب آن کم نشده بود و همیشه پر آب بود اما شرایط خاص امسال موجب شد از اول خردادماه آب آن شروع به پایین رفتن کند که اوج اُفت آب آن در یک ماه گذشته بوده اما از شرایط و وضعیت عمومی تالاب به نظر می‌آید که این تالاب در حال تغییراتی در بالا آمدن سطح آب است».

صفی‌خانی مطرح کرد: «علت این تغییر در بالا آمدن سطح آب تالاب پیرسلمان می‌تواند عدم استفاده از چاه‌های آب کشاورزی در زمین‌های اطراف تالاب برای آبیاری محصولات باشد که موجب شده برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی در اطراف تالاب کمتر اتفاق بیفتد و اثر آن را روی بالا آمدن آب تالاب بگذارد و اگر این قضیه ادامه داشته باشد پس به طور قطع علت آن همین بوده است در غیر این‌ صورت باید بررسی بیشتر کرد».

وضعیت تالاب های کشور نگران کننده است

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل