گلونی

دکتر حسن ذوالفقاری استاد زبان و ادبیات فارسی درگذشت

دکتر حسن ذوالفقاری استاد زبان و ادبیات فارسی درگذشت

دکتر حسن ذوالفقاری استاد زبان و ادبیات فارسی درگذشت

دکتر حسن ذوالفقاری استاد زبان و ادبیات فارسی درگذشت

به گزارش گلونی دکتر حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر ادبیات و فرهنگ عامه، دیروز جمعه هفدهم تیرماه ۱۴۰۱ در پنجاه و شش سالگی درگذشت.

مقالات دکتر ذوالفقاری در زمینه ادبیات و فرهنگ در مجله بخارا چاپ می‌شد. ایشان از دو شماره قبل (شماره ۱۴۹)، سلسله مقالاتی را در مجله بخارا آغاز کرده بودند با نام «یادداشت‌های شانگهای» که حاصل چندین سال اقامت ایشان در چین و پژوهش و تدریس زبان فارسی در آن کشور بود.

چندی پیش سومین بخش این یادداشت‌ها را در اختیار مجله بخارا قرار دادند که در شماره آینده منتشر خواهد شد.

همچنین مقاله پژوهشی را در زمینه فتوت جهت انتشار در ویژه‌نامه «فتوت و جوانمردی» مجله سمرقند نوشتند که در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

گفتنی است طبق اطلاعات مهر، حسن ذوالفقاری، استاد زبان و ادبیات فارسی، نویسنده و پژوهشگر ادبی متولد ۱۳۴۵ در دامغان بود. او در آخرین سال‌های عمر خود از استادان اعزامی وزارت علوم به کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شانگهای چین بود.

این‌استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه آثار و تالیفاتی درباره زبان فارسی، فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در ایران باستان و ایران پس از اسلام، اشعار و متون نسخ خطی، عاشورا، ضرب‌المثل‌ها، فرهنگ عامه، اشتباهات رایج زبان نگارش و ویرایش صحیح و …را در کارنامه دارد.

وی مولف بیش از چهل کتاب است. از آثار او می‌توان به «منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی»، «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی»، «داستان‌های امثال»، «سر دلبران»، «باورهای عامیانه مردم ایران»، «ادبیات داستانی عامه»، «فرهنگنامه داستان‌های متون فارسی» و… اشاره کرد.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل