گلونی

فیلم سینمایی عنکبوت؛ واقعی اما فاقد چهره سینمایی

فیلم سینمایی عنکبوت؛ واقعی اما فاقد چهره سینمایی

فیلم سینمایی عنکبوت؛ واقعی اما فاقد چهره سینمایی

فیلم سینمایی عنکبوت؛ واقعی اما فاقد چهره سینمایی

به گزارش گلونی به تصویر کشیدن پرونده‌های جنایی و قضایی در هر کشور، از آن دسته اقدامات شایسته‌ای است که هم سبب غنا بخشیدن به تولیدات هنری جامعه شده و هم اقدامی در جهت پیشگیری از جرم و جنایت در سطح کشور است و خب از این حیث اثر ابراهیم ایرج‌ زاد از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است اما نباید فراموش کرد که تنها مستند بودن فیلمنامه، دلیل بر موفقیت فیلم نبوده و نیاز است که محتوا چهره‌ای سینمایی به خود بگیرد.

عنکبوت فیلمی سینمایی و ساخته شده بر اساس داستان واقعی زندگی سعید حنایی است که به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد، نویسندگی اکتای براهنی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در سال ۱۳۹۸ تولید شده است.

سعید حنایی متولد سال ۱۳۴۱ یک قاتل زنجیره‌ای ایرانی در مشهد بود. وی کارگری بود که به‌ همراه همسر و دو فرزند دختر و یک پسر در خانه‌ای در منطقه‌ای در مشهد زندگی می‌کرد که سرانجام در ۴۰ سالگی اعدام شد.

او قاتل ۱۶ زن بوده که در مورد زندگی او فیلم‌ها و مستندات دیگری نیز، ساخته شده ‌است.

فیلم عنکبوت از ابتدا تا انتها در پیِ نشان دادن مصادیق قتل‌های کاراکتر اول خود یعنی سعید بوده و در این بین تلاشی در جهت نشان دادن انگیزه و مسائل روحی و روانی او نشده یا اگر اشاره‌ای هم شده آنقدر کوچک و بی‌بنیه و ضعیف است که بود و نبودش فرقی به حال مخاطب نمی‌کند.

در اصل فیلم عنکبوت در ابتدای امر به دلیل وجود و حضور بازیگرانی چهره همچون محسن تنابنده، ساره بیات، ماهور الوند و… مخاطب را مشتاق به دیدن می‌کند اما در حین فیلم و پس از آن چیزی جز بازنگری در جنایات دو دهه پیش این پرونده، عاید تماشاگران نمی‌شود.

از نظر نگارنده اگر در فیلم سینمایی عنکبوت، به دلایل اتفاقاتی که باعث شد سعید حنایی مرتکب قتل شود پرداخته می‌شد یا به جای بیان شدن مختصری از زندگی هر زن با دیالوگ‌گویی، دوربین کارگردان به زندگی یکی از این زنان وارد می‌شد و ماجرا را از سمت مقابل نیز روایت می‌کرد، اثربخشی و جذابیت فیلم پله‌ها بالاتر از الان می‌بود.

البته باید جانب انصاف نگاه داشت که شاید ناهمگونی در عناصر محتوایی فیلمنامه به جهت پای‌بند بودن قصه به ماجرای واقعی زندگی سعید حنایی است و از عمد دخل و ریزنمایی بیشتری در نمایش این موضوع نشده است.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا  نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل