مرمت غیراصولی به بافت تاریخی خرم آباد آسیب زد

مرمت بافت تاریخی خرم آباد غیراصولی انجام می‌شود؟

به گزارش گلونی ۲۶ اردیبهشت تصمیمات مهم و با اهمیتی از سوی شهرداری شهر خرم آباد جهت مرمت و بهسازی بافت تاریخی شهر خرم آباد اتخاذ شد که باعث مسرت و دلگرمی مردم ساکن بافت تاریخی و همه ساکنان خرم آباد شد.

اما حالا به نظر می‌رسد روند این پروژه از اهداف اصلی خود یعنی «مرمت؛ حفظ و احیای بافت تاریخی شهر» فاصله گرفته است.

دلایل متعددی را می‌توان برای این تغییر رویه برشمرد: از قبیل استفاده نکردن از متخصصین مرمت؛ بهسازی و نوسازی؛ استفاده نکردن از دانش متخصصین طراحان شهری؛ استفاده نکردن از دانش متخصصین طراحی در بافت‌های تاریخی و همینطور وجود نداشتن هماهنگی لازم میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی.

در چنین پروژه‌هایی همکاری چند رشته‌ایی یکی از الزامات اصلی در تامین هدف یعنی مرمت؛ حفظ و احیا بافت‌های تاریخی است.

این مرمت با یکی از مهمترین محله‌های شهر به نام محله درب باباطاهر آغاز شده است اما همان طور که اشاره شد به دلیل وجود نداشتن همکاری چند رشته‌ایی در این پروژه نه فقط پروژه در راستای مرمت؛ حفظ و احیا این محله در جریان نیست بلکه به نظر می‌رسد عواقب جبران‌ناپذیری چون آسیب‌رسانی به کالبد و منظر و هویت این بافت در آینده دور از انتظار نخواهد بود.

متاسفانه در روند اجرای این طرح الویت‌بندی جداره‌ها در دستور کار قرار نگرفته است و بودجه به جای این که برای جداره‌های باارزش تاریخی مانند خانه‌های ثبتی موجود در بافت و بناهای دارای ارزش تاریخی هزینه شود؛ صرف جداره‌سازی برای مخروبه‌های این محله می‌شود.

مثلا یا اجرای طاق‌ ورودی برای محله باباطاهر که هیچ گونه سند تاریخی برای وجود این چنین طاق‌هایی وجود ندارد.

با اجرای این طاق‌های؛ تعریف ورودی محله باباطاهر که در نبش این گذر وجود دارد و دارای قدمت بیش از ۱۰۰ سال است؛ از اصالت و هویت خود خارج شده است و بخش‌هایی از آن برای ساخت طاق جدید؛ تخریب شده است.

همین کار مقدمه‌ایی برای از بین رفتن هویت تاریخی و منظر فرهنگی این بافت است.

در طرح اجرایی ۲ ایراد اساسی وجود دارد:

۱- برخی از نماهای اجرا شده در حدود ۲۰ سانتی‌متر از معبر باریک محله را -که خودش هم تنگ و تاریک است- گرفته است، که باید از شهرداری و میراث فرهنگی پیگیری شود که اگر قرار است جداره‌ها را مرمت کنند، داخل معابر را سد نکنند.

۲- چرا در طرح مرمت محله باباطاهر که در حال اجراست، در نمای بناهای تاریخی از سیمان استفاده می‌کنند؟

همه متخصصین در تمام رشته‌های معماری و مرمت و عمران مطلع هستند که نمای بنای تاریخی سیمانی نیست.

اگر موارد فوق و مشابه رفع نشوند و اگر در این پروژه همکاری مناسبی بین شهرداری خرم آباد و سازمان‌ میراث فرهنگی و گردشگری استان به وجود نیاید نه فقط اهداف این طرح که مدت‌هاست ساکنین شهر در انتظار آن هستند و از مطالبات به حق آنان است، تامین نخواهد شد بلکه ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به کالبد و منظر و هویت این بافت وارد شود.

پایان پیام

کد خبر : 270572 ساعت خبر : 11:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=270572
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات