گلونی

درخواست پایان دادن به مازوت سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا

درخواست پایان دادن به مازوت سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا

درخواست پایان دادن به مازوت سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا

درخواست پایان دادن به مازوت سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا

به گزارش گلونی این روزها کارزاری مبنی بر «درخواست پایان دادن به مازوت سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا» در حال برگزاری است.

در متن این کارزار که خطاب به مسئولین کشور نوشته شده، آمده است:

«در امان ماندن از آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن دغدغه اغلب مردم دنیاست. از سویی، زندگی امروزی انسان باعث افزایش آلاینده‌های مختلف شده است.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سالانه ۴٫۲ میلیون نفر به‌علت آلودگی هوا در فضای باز جان خود را از دست می‌دهند؛ همچنین سالانه ۳٫۸ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا در محیط‌های بسته، به‌ویژه آلودگی هوای خانه، جان خود را از دست می‌دهند.

در استان مازندران، از خطرناک‌ترین آلودگی‌ها در شهرستان‌های ساری، بهشهر، نکا و میان‌دورود، گلوگاه و به‌ویژه در مناطق نزدیک به مرکز آلودگی ـ مانند زاغمرز و روستاهای دهستان میانکاله و قره‌طُغان ـ سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکاست، که هرساله خسارات جدی و جبران‌ناپذیری را بر سلامت اهالی این مناطق وارد می‌آورد و قربانی می‌گیرد.

افزایش آمار فوتی‌های ناشی از انواع سرطان و بیماری‌های گوارشی، تنفسی و پوستی در مناطق یادشه، گواهی بر این مدعاست.

مازوت‌سوزی ضمناً، در بخش‌های زیست‌محیطی، کشاورزی، دامداری و صید نیز، که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به حوزه سلامت مربوط می‌شود، برای مردم این منطقه و استان، و بلکه استان‌های هم‌جوار لطمات فراوان جانی و مالی در پی داشته و اثرات ناگواری بر جای گذاشته است.

شایان‌ذکر است، این منطقه، که فقط در بخش روستایی‌اش قریب به شصت هزار نفر سکونت دارند، قطب کشاورزی و دامداری کشور است و در کنار منطقه ویژه اقتصادی بندر میرآباد، جایگاهی راهبردی دارد، که بایسته است به‌ویژه امسال که مقام معظم رهبری عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی» را بر آن نهاده‌اند در زمینه‌های پیش‌گفته شکوفا شود؛ ولی متأسفانه، با وجود آلاینده‌های نفتی این نیروگاه در هوا، آب و خاک، کشاورزی و دامداری‌اش در معرض خطر نابودی است.

مازوت‌سوزی در این نیروگاه به حدی شدید و بی‌رویه (در حد چندین میلیون مترمکعب در روز) است که ذرات مازوت در هوا و بر روی سطوح مختلف به‌صورت قشری از غبار قابل‌رؤیت است و طبعاً وارد چرخه زیستی انسان-طبیعت-دام نیز گشته است.

خواسته برحق مردم، نظارت بر این روال و کاهش مصرف مازوت و استفاده از فیلترهای مناسب در خروجی کوره‌هاست که از مدت‌ها پیش در فضای رسانه‌ای بیان شده، ولی به آن توجهی نشده است. فلذا از جمیع مقامات درخواست می‌شود به این مسئله ورود جدیِ دولتی، قضایی و نظارتی (تقنینی) داشته باشند و این نابسامانی را پایان بخشند.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل