گلونی

گروه کوهنوردی ۱۴۳ نفره نیست؛ گروهان صنعت آب و برق به گهر رفت

گروه کوهنوردی ۱۴۳ نفره نیست؛ گروهان صنعت آب و برق به گهر رفت

گروه کوهنوردی ۱۴۳ نفره نیست؛ گروهان صنعت آب و برق به گهر رفت

گروه کوهنوردی ۱۴۳ نفره نیست؛ گروهان صنعت آب و برق به گهر رفت

به گزارش گلونی در پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو آمده است:

«کارکنان صنعت آب و برق کشور با حضور معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزارت نیرو به دریاچه گهر در استان لرستان صعود کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، کارکنان صنعت آب و برق کشور به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان در نخستین برنامه کوهنوردی مشترک وزارت نیرو به دریاچه گهر در اشترانکوه لرستان صعود کردند.

​در این برنامه کوهنوردی که یک تا چهارم تیرماه برگزار شد، «احمد حیدری» معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزارت نیرو، «مالک حسین‌زاده» دبیر شورای وزرش وزارت نیرو و ١۴٣ نفر از شرکت‌های مختلف زیرمجموعه این وزارتخانه حضور داشتند.»

این برنامه عجیب با حضور این تعداد از افراد قطعا یک برنامه در جهت احترام به محیط زیست نبوده است و حضور این تعداد در قالب یک گروه بیشتر از تحمل و ظرفیت این منطقه است.

«بنابر آئین‌نامه باشگاه‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و آئین نامه مربی ‌راهنمایان کوهستان، به منظور حفظ ایمنی تیم‌های ورزشی تعداد ظرفیت مجاز هر تیم؛ در مسیرهای کوه‌پیمایی و کوه‌نوردی با حداکثر ١٢ نفر شامل یک مربی مرتبط (یا مربی‌‌ راهنمای مرتبط) و یک سرپرست و در فعالیت‌های فنی در محیط‌های تمرینی و آموزشی با حداکثر ۵ نفر شامل یک مربی مرتبط (یا مربی راهنمای مرتبط) است.»

اما ۱۴۳ نفر بیشتر به تعداد یک گروهان شبیه است تا یک تیم کوهنوردی یا طبیعت‌گردی.

مهم‌‌تر از مسئله ظرفیت دریاچه گهر، جان همین افراد است که در صورت بروز حادثه، امدادرسانی به این تعداد بسیار دشوار است.

این مسئله اگر تکرار بشود و دیگر نهادهای دولتی هم خوش‌شان بیایید و بخواهند با مدیران و کارکنان چنین سفری به گهر بکنند باید فاتحه دریاچه را خواند.

بدیهی است حضور مدیران ارشد در چنین برنامه‌هایی باعث تشریفاتی می‌شود که آن تشریفات همه ضدمحیط زیست است و باعث صدمه به طبیعت می‌شود.

خدا می‌داند برای همین تشریفات چه مقدار تردد وسایل نقلیه در منطقه انجام شده است. چه تعداد چادر زده شده است و صبحانه و ناهار و شام به چه صورت تهیه و چقدر زباله تولید شده است.

دریاچه گهر در دهه گذشته مشکلات بسیاری داشته است و این حضور کاملا بر خلاف مبانی اکوتوریسم صورت گرفته است، زخمی دیگر بر پیکر این اثر طبیعی و خاص است.

آیا محیط زیست لرستان بر این سفر اشراف داشته است و نظارت کرده است؟

چرا نباید شامپو به دریاچه گهر لرستان ببریم؟
تاید و ریکا به دریاچه گهر نبرید

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل