درخواست ساخت اسکله اختصاصی برای قایق های صیادی بندر دیر

درخواست ساخت اسکله اختصاصی برای قایق های صیادی بندر دیر

به گزارش گلونی این روزها کارزاری مبنی بر «درخواست ساخت اسکله اختصاصی پهلوگیری و پناهگاه امن برای قایق‌های صیادی بندر دیر» در حال برگزاری است.

در متن این کارزار که خطاب به رئیس جمهور نوشته شده، آمده است:

«دَیِّر به عنوان بزرگ‌ترین بندر صیادی جنوب کشور، دارای حدود دوهزار صیاد است که با بیش از ۲۵۰ فروند قایق به صید و ماهیگیری و امرار معاش خود و خانواده‌هایشان از این طریق می‌پردازند.

قایق‌های صیادی بندر دیر هم‌اکنون به دلیل نداشتن اسکله اختصاصی در اسکله مربوط به شهرداری که بیشتر برای قایق‌های تفریحی است، پهلوگیری می‌کنند که به گفته صیادان مالک این قایق‌ها، این اسکله ایمنی و استاندارد لازم را ندارد و آنان شبانه‌روز نگران رخ دادن هرگونه حادثه‌ای برای شناورهای خود هستند.

یک بار در روز آخر اسفند ۱۳۹۵ حادثه سیش قایق‌های زیادی را در خود بلعید و در هم شکست و این بار نیز سحرگاه روز بیست‌وششم ۱۴۰۱ بدون پیش‌بینی قبلی این اتفاق به صورت طغیان رخ داد و هم‌اکنون جست‌وجو برای قایق‌هایی که در دریا سرگردان شده‌اند توسط خود صیادان ادامه دارد و تعداد زیادی از قایق‌ها نیز دچار آسیب جدی شده‌اند.

در زمان حاضر به دلیل نبود مکان مناسب، قایق‌های صیادی در اسکله شهرداری بدون امکانات حداقلی مستقر هستند، در حالی که این اسکله برای تفریح و گردشگری احداث شده است.

صیادان این دیار با تلاش و سختی زیاد در دریا انتظار دارند که شب که به ساحل برمی‌گردند با خیال راحت و با دلی امن به خانه رفته و در هزارتوی ذهن خود افکار شیرینی را برای آینده خانواده‌شان در سر بپرورانند و در فکر قایق صیادی خود نباشند، اما اکنون با تکرار حادثه طغیان دریا شب تا صبح به فکر قایق صیادی خود خواهند بود.

با توجه به اینکه بندر دیر را به نام بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور می‌شناسند، نیاز است که زیرساخت‌ها و امکانات صیادی در خور شأن صیادان وجود داشته باشد اما سال‌ها مطالبه هرگز جواب نداده و علیرغم بازدیدها و قول‌های متعدد توسط مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری هرگز اتفاق خاصی رخ نداده است.

جالب است که بدانید در حادثه بالا آمدن آب دریا (پدیده سیش) در سال ۹۵ خسارت‌های جدی به قایق‌های صیادی که در اسکله شهرداری دیّر وارد شد، اما میزان پرداختی جبران خسارت‌ها بسیار ناچیز بود و اکنون نیز صیادان خسارت دیده ترس همین اتفاق را دارند.

ما اهالی شهر بندری دیّر، احداث اسکله اختصاصی پهلوگیری قایق‌های صیادی و جایگاه امن برای شناورها در این بندر را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌دانیم و مخالف انتقال قایق‌های صیادان به مکانی دورتر از نقطه شهری یعنی روستای اُلی و محل زندگی صیادان هستیم زیرا مکان پیشنهادی نیز فاقد استانداردهای لازم است.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 270080 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=270080
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات