چرا دریاچه ارومیه احیا نشد؟

چرا دریاچه ارومیه احیا نشد؟

به گزارش گلونی طبق اطلاعات کانال تلگرامی دغدغه ایران، دکتر محمد فاضلی، جامعه‌شناس، درباره اینکه چرا دریاچه ارومیه احیا نشد، نوشت:

«مناقشه و جنجال در فضای مجازی درباره خشکیدن دریاچه ارومیه این روزها بالا گرفته است. این مسائل دست‌آویز مناقشات و تسویه حساب‌های سیاسی هم می‌شود. بُعد قومی و زبانی هم پیدا می‌کند. اما این جنجال‌ها سبب حل مسأله نمی‌شوند.

حل مسائلی نظیر خشکیدن دریاچه ارومیه، یا سایر پیکره‌های آبی نظیر زاینده‌رود، تالاب گاوخونی، دریاچه‌های طشک و بختگان و هامون و …، به بررسی‌های تا حد ممکن دقیق و شناخت ابعاد مسأله نیاز دارد.

احیای دریاچه ارومیه چون سازماندهی مشخصی به نام «ستاد احیای دریاچه ارومیه» با چند هزار میلیارد تومان اعتبار و عزم سیاسی را همراه داشت و به نتیجه مطلوبی نرسید، موضوع مناسبی برای سیاست‌پژوهی است.

گزارش پیوست تلاش در حد وُسع من برای توضیح دادن چرایی ناکامی در احیای دریاچه ارومیه است. امیدوارم برای علاقه‌مندان به مسأله دریاچه ارومیه، خبرنگاران رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی مرتبط و … نکاتی داشته باشد. فکر می‌کنم این گونه گزارش سیاستی نوشتن بهتر از دعوای توئیتری است.

گزارش را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.»

گفتنی است احیای دریاچه ارومیه از دغدغه‌های مهم مردم منطقه است. پیامدهای زیست‌محیطی بر اثر خشک‌شدن این دریاچه، از جمله ریزگردهای نمکی، از بین رفتن بخش کشاورزی و تهدید حیات میلیون‌ها ساکن منطقه شمال‌غرب کشور، باعث نگرانی است.

به گفته کارشناسان، با خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از ۱۰ میلیارد تن نمک به‌ صورت گرد و غبار و طوفان بر سر مردم این ناحیه فرو خواهد ریخت و این بحران قرار نیست تنها گریبان آذربایجان را بگیرد، بلکه بسیاری از مناطق کشور را تحت‌ تأثیر قرار خواهد داد.

درخواست هزاران نفر برای نجات و احیای دریاچه ارومیه

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271398 ساعت خبر : 4:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271398
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات