درخواست رسیدگی به مرمت مسجد جامع عباسی اصفهان

درخواست رسیدگی به مرمت مسجد جامع عباسی اصفهان

به گزارش گلونی این روزها کارزاری مبنی بر «درخواست مرمت سازه‌ای اصولی و اصلاح مرمت کاشی‌کاری گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان» در حال برگزاری است.

در متن این کارزار که خطاب به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشته شده، آمده است:

«همانگونه که مستحضر هستید مرمت کاشی‌کاری گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان از سال ۱۳۸۹ آغاز گردیده و اکنون پس از گذشت ۱۲ سال و هم‌زمان با پایان مرمت و جمع‌آوری داربست، شاهد تغییر شکل، چروکیدگی و اعوجاج در پوسته گنبد هستیم.

در سال ۱۳۹۳ در قالب یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مرمت، گنبد این مسجد مورد مطالعات دقیق سازه‌ای، آسیب‌شناسی و طرح مرمت قرار گرفت که مشخص شد پوسته خارجی این گنبد دارای حرکت و تغییر شکل است و همزمان نتیجه‌ این مطالعات به اطلاع اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان و معاونت میراث فرهنگی کشور رسید، اما متأسفانه به این مطالعات و هشدارهای داده شده هیچ توجهی صورت نگرفت.

آن زمان ترک چهارم از ۱۶ ترک در حال مرمت بود و گفته شد قبل از مرمت کاشی‌کاری باید جلوی حرکت گنبد گرفته شود و پس از مرمت سازه‌ای و ایستا و پایدارسازی، کاشی‌کاری آن تجدید شود. اگر این هشدار آن زمان مورد توجه قرار می‌گرفت، اکنون شاهد نبودیم که هنوز مرمت گنبد تمام نشده، تغییر شکل دهد.

خواهشمند است با توجه به حساسیت موضوع نسبت به تعیین یک هیئت زبده و کارشناس جهت بررسی تمام جوانب امر و مطالعه پایان‌نامه ذکر شده و نیز بازدید میدانی از داخل دوپوسته گنبد و رویت آسیب‌های سازه‌ای گسترده در داخل دوپوسته، اقدامات لازم را جهت مرمت اصولی سازه گنبد و سپس اصلاح مرمت کاشیکاری آن مبذول فرمایید.»

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271757 ساعت خبر : 8:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271757
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات