گلونی

درخواست احیا و نجات تالاب گاوخونی

درخواست احیا و نجات تالاب گاوخونی

درخواست احیا و نجات تالاب گاوخونی

درخواست احیا و نجات تالاب گاوخونی

به گزارش گلونی این روزها کارزاری تحت عنوان درخواست احیا و نجات تالاب گاوخونی در حال برگزاری و جمع‌آوری امضا است.

تالاب گاوخونی یکی از مهم‌ترین تالاب‌های حیاتی کشور و همچنین دنیا است که در محیط زیست استان اصفهان ایفاگر نقش مؤثری است.

این تالاب با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه انتهایی زاینده‌رود در جنوب شرقی اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار گرفته است.

متأسفانه از سال ۱۳۷۸ روال خشکی تالاب گاوخونی شروع شد و در دو دهه اخیر به سبب نبود آب، بسیاری از زیستمندان این تالاب از جمله ماهی‌ها، وحوش، خزندگان و انواع پرندگان بومی آن از بین رفته‌اند.

قابل توجه است که برای تخصیص منابع آب منطقه (درصورتی‌که پس از نیاز آشامیدن) حیات این تالاب در اولویت باشد، برای مردم و صنایع منطقه مشکلی پیش نمی‌آید. با انجام کشاورزی پیشرفته و به موازات طبیعت، علاوه بر اینکه آسیبی به این تالاب وارد نخواهد شد، بلکه مهاجرت معکوس مردم روستاهای اطراف را نیز به دنبال خواهد داشت.

همچنین با ایجاد امکان کشاورزی، عده‌ای از مردم مشغول به کار می‌شوند و از جاذبه‌های گردشگری این تالاب نیز برای درآمدزایی غیرآلاینده استفاده خواهد شد و بدین منوال در کلان‌شهر اصفهان میزان آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

به همین منظور این درخواست در سایت کارزار خطاب به رییس جمهور ارائه شده است تا با یک برنامه مناسب و مدون و پرداخت حقابه این تالاب، به احیای تالاب گاوخونی کمک شود. این کارزار از تاریخ ٠٤ تير ١٤٠١ لغایت ٠٤ مهر ١٤٠١ ادامه دارد.

قابل ذکر است که تالاب بین المللی گاوخونی، با عنوان عروس تالاب‌های ایران یکی از پر اهمیت‌ترین تالاب‌های کشور است که در تیر ماه سال ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد.

کارشناسان همواره درباره تبعات خطرناک خشکی تالاب گاوخونی هشدار داده‌اند. زیرا اگر این تالاب به طور کامل خشک شود تبدیل به کانون خطرناک ریزگردهای سمی خواهد شد که تا شعاع یک‌هزار کیلومتری و ۱۰ استان کشور را درگیر خواهد کرد.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل