گلونی

صعود به قله در ایران؛ از عروسی در دماوند تا مرگ در تنهایی

صعود به قله در ایران؛ از عروسی در دماوند تا مرگ در تنهایی

صعود به قله در ایران؛ از عروسی در دماوند تا مرگ در تنهایی

صعود به قله در ایران؛ از عروسی در دماوند تا مرگ در تنهایی

به گزارش گلونی طبق گفته رئیس سازمان امداد و نجات، از تاریخ دهم تا نوزدهم مردادماه ۶۶ عملیات (۶۵ مورد کوهستان و یک مورد هوایی، سقوط پاراگلایدر،) انجام گرفته است و ۷ نفر در استان‌های آذربایجان غربی، تهران، فارس، دماوند فوت و ۳ نفر در استان‌ مازندران مفقود هستند و عملیات جستجو آنها ادامه دارد.

حادثه در کوهستان و درگیر شدن سازمان امداد و نجات برای نجات کوهنوردان و افرادی که بدون داشتن وسایل و تجهیزات مناسب به کوهنوردی می‌روند، یکی از موضوعاتی است که با گرم شدن هوا خود را بیشتر نشان می‌دهد.

چرا که با توجه به پایداری وضعیت آب و هوا در بعضی مناطق مثل قله دماوند و گذشت سه سال از همه‌گیری کرونا، افراد بیشتری به این مناطق می‌روند. اما تجربیات کوهنوردان حرفه‌ای در برخورد با افرادی که بدون آگاهی نسبت به وضعیت کوهستان و نداشتن وسایل مناسب کوهنوردی می‌کنند، نشان می‌دهد که حوادثی مثل مفقود شدن و از دست رفتن این افراد، چگونه اتفاق افتاده است.

محمد خادم الشیخ کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان در گفتگو با ایسنا، در خصوص علت حوادث ایجاد شده در کوه‌ها به خصوص در دماوند علی رغم هشدارهای صادر شده گفت: «دماوند با ارتفاع فعلی ۵۶۱۰ متر بلندترین قله ایران است که بهترین زمان صعود برای کوهنوردان به این کوه بین تیر و مرداد ماه خواهد بود.

چرا که وضعیت آب و هوایی دماوند در زمان گفته شده نسبتا پایدار است. البته موارد خاصی مانند سیل اخیر هم وجود دارد که هشدارهای لازم صادر می شود.»

مربی امداد و نجات کوهستان درباره اینکه افراد بی تجربه در دماوند به مشکل خواهند خورد، گفت: «در دماوند پیک محدود دو ماهه برای صعود در هوای مناسب داریم.

در این پیک دو ماهه، کوهنوردان با کتانی، لباس سربازی و شلوار بادگیر دماوند را صعود می‌کنند و این در صورتی است که مشکل ارتفاع برای آن کوهنورد پیش نیاید و یا هوا بد نشود.

با افزایش ارتفاع، اکسیژن کاهش پیدا می کند و این باعث شده حرکت کندتر شود. حتی هیمالیانوردهای حرفه ای از ارتفاع بالای ۷۰۰۰ متر، از اکسیژن استفاده می‌کنند تا بتوانند صعود داشته باشند.

افرادی که بی تجربه هستند در دماوند به مشکل خواهند خورد. عطش صعود در کوهنوردان بالاست چرا که در سال‌های گذشته کرونا وجود داشت و امکان صعود نبود. به دلیل اینکه در سال جاری محدودیتی وجود ندارد وترس افراد از کرونا ریخته، کوهنوردان بیشتری به دماوند صعود داشته‌اند.»

صعود به قله در ایران؛ بی‌خیالی برخی کوهنوردان حادثه می‌آفریند

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی مردم به هشدارها در دماوند یکی از مشکلاتی است که تیم امداد و نجات با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه داد: «هفته‌های گذشته، یک جوانی به تنهایی به دماوند صعود داشت.

او در بارگاه سوم، ارتفاع زده می‌شود و همکاران ما در پناهگاه به او اکسیژن داده و از خواهش کردند که پایین برگردد اما او بدون توجه به صحبت امدادگران، صعود می‌کند و اینقدر به خودش فشار می آورد که بیهوش می‌شود.

هنگام گذاشتن او در بالگرد برای انتقال به بیمارستان، امدادگران فکر می کردند که این کوهنورد اِدم شده است اما در واقعیت او سکته قلبی کرده بود.

این جوان هیچ توجهی به امدادگران نداشت. شما به جای ما چه کار می‌کردید؟ ساز و کار قانونی در این خصوص وجود ندارد.

اگر کوهنوردان خود را بیمه کنند خیلی خوب است. این جوان تنها یک گوشی موبایل داشت و حتی مدارک شناسایی هم نداشت.

اگر غیر تیر و مرداد به کوه دماوند بیایید کوهنوردان واقعی را خواهید دید. باید گفت که آسان‌ترین جبهه، جبهه جنوبی است. همچنین جبهه غربی خیلی فنی بوده و کوهنوردان در آن کمتر هستند.»

او گفت: «در کوه دماوند عروسی می‌گیرند! حتی اگر تذکر دهید با عبارت «به شما چه ربطی دارد» مواجه خواهید شد.

خادم الشیخ در پایان گفت: «دماوند در روزهای گذشته بسیار شلوع بود. حتی چادر زدن هم محدودیتی دارد. برخی کوهنوردان کنار پد بالگرد چادر زده بودند که خیلی عجیب بود.

این موضوع عین آن است که وسط اتوبان چادر بزنید و بخواهید بخوابید. زمانی که بالگرد می‌نشیند چادر خود کوهنوردان خراب می شود اما با دانستن این موضوع بازهم رعایت نمی‌کنند.

حتی یک فردی اصرار داشت که در پد بالگرد چادر بزند. اصلا نمی‌دانست اچ بزرگ برای بالگرد است.»

حادثه سقوط سنگ در دماوند و چند نکته

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل