گلونی

فیلم سینمایی تی تی؛ قرابتی برخاسته از انسانیت

فیلم سینمایی تی تی؛ قرابتی برخاسته از انسانیت

فیلم سینمایی تی تی؛ قرابتی برخاسته از انسانیت

فیلم سینمایی تی تی؛ قرابتی برخاسته از انسانیت

به گزارش گلونی زیستِ آدمی در دو عالم شکل گرفته و ادامه می‌یابد. یکی دنیای درون است و ناپیدا، دیگری برون است و هویدا.

افعال برونی ‌انسان در ابتدا از بطن وجود عبور کرده و رنگی از عالم درون ‌آن‌ها، به همراه دارد و اینگونه است که هرکس در واقعیت، جنگجوی ِحقیقتی است که، در ذهن پرورانده و به آن باور دارد.

فیلم سینمایی تی تی نمایی از کنار هم قرار گرفتن انسان‌هایی با فرسنگ‌ها فاصله ظاهری است که رفته‌رفته قرابت درون و نگاهشان به زندگی، آنان را به هم پیوند داده و برایشان عشق‌آفرین می‌شود.

تی‌تی فیلمی ایرانی محصول سال 1399، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ‌آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک ارسلان امیری و پناهنده است که در آن الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به دلیل اینکه نمایش اول آن در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو 2020 بود، از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد.

تی‌تی روایت بخشی از زندگی دختری ساده و روستایی است که برای داشتن خانه و خانواده‌ای کوچک، با تمام توان جسمانی خود کار می‌کند تا اینکه سرنوشت، مردی پخته، با دغدغه‌ اجتماعی و روحیه انسان‌دوستی را سر راه او قرار داده و اینگونه مسیر زندگی آن دو، در هم گره می‌خورد.

تی‌تی فیلمی ‌آرام و روان است که در طراحی کاراکترهایش، زمان زیادی صرف شکل‌گیریِ بُعد روانی و درونی هریک از شخصیت‌ها شده و هدف اصلی نویسنده در کُنه باطن هریک به گونه‌ای تعبیه شده که بیننده را از سطح، به عمقِ جان و دغدغه‌های فکری و دلی آدم‌های قصه می‌کشاند.

آیدا پناهنده در تی‌تی، همچون دیگر آثارش (ناهید، اسرافیل و…) فضایی از جهان زنانه را به تصویر می‌کشد اما با این وجود هرگز قصه جنسیت‌زده نشده و همه چیز حول‌محور انسانیت می‌چرخد.

در محتوا و کارگردانی تی‌تی نه خبری از صحنه‌های تکان‌‌‌دهنده است و نه بحرانِ آنچنانی نفس در سینه مخاطب حبس می‌کند، اما در این میان آنچه زیباست ترکیب نما و بستن قاب‌های متفاوت با پس‌زمینه‌های زیبای طبیعی، از جغرافیای زیستی شخصیت اول داستان است که چشم‌ها را خیره به کار نگاه داشته و جذابیت اثر را اینگونه تامین می‌کند.

در آخر باید گفت که، فیلم سینمایی تی‌تی در جانِ خود، حاملِ پیام فلسفیِ زیبایی است که می‌توان ‌آن را برای مخاطبین ژرف‌اندیش، تفسیرِ بصریِ مصرع (بگذر ز نقش و صورت جانش خوش است جانش) از مولانا دانست.

برای دیدن سانس‌ها و خرید بلیت کلیک کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل