گلونی

ژان ژاک سامپه یک اعجوبه بود

ژان ژاک سامپه یک اعجوبه بود

ژان ژاک سامپه یک اعجوبه بود

ژان ژاک سامپه یک اعجوبه بود

به گزارش گلونی من عاشق این مرد بودم. تاثیری که او بر من گذاشت، از دین و مذهب تاثیرش کمتر نبود.

آن کتاب لاغری که او روایت دو دوست با دو نقص دراماتیک داشتند بی‌نظیر بود. دو کودک تک افتاده بعد از جنگ جهانی در آن اوضاع فقر و گرفتاری.

یکی مرتب عطسه می‌کرد و دیگری بی دلیل عین مغز کدو تنبل سرخ می‌شد.

این کتاب درباره پسری به نام «مارتین پبل» بود که گاه و بیگاه سرخ می‌شود. حتی بعضی اوقات بی‌دلیل هم سرخ می‌شود. گاهی وقت‌ها هم که باید سرخ شود سرخ نمی‌شود.

یک روز در راه پله خانه‌شان به پسری به نام «رودی راکت» برمی‌خورد که پشت سر هم عطسه می‌کند.

آن دو با هم دوست می‌شوند و همه اوقات‌شان را با هم می‌گذرانند. تا اینکه یک روز وقتی مارتین بعد از یک هفته تعطیلات در خانه مادربزرگش به خانه بازمی‌گردد، رودی را پیدا نمی‌کند و کمی بعد می‌فهمد که آنها از آن خانه رفته‌اند.

سال‌ها می‌گذرد و مارتین دوستان دیگری از جمله پاتریک کوپر، برادران فیلیپ، پل بارکر و خواهرش کیت، رابرت و فرد لی، رونالد بتمن و وین راولی پیدا می‌کند.

مارتین بزرگ می‌شود و کار می‌کند. یک روز وقتی توی ایستگاه اتوبوس ایستاده است، صدای عطسه‌های یک مرد را می‌شنود.

او کسی جز رودی راکت نیست. اما حالا هر دوی آنها آنقدر گرفتارند که وقت دیدن هم را ندارند. اما آن دو هرگز از بودن در کنار همدیگر خسته نمی‌شوند.

سامپه یک اعجوبه بود. دوست دارم مثل او شوم نه داستان کوتاه ایران که باید با گاز پیک نیک گوشه اتاق آن را بخوانی و معمولا برون ریزی سیاه یک مرد یا زن عصبی است که سراغ گوش ارزان می‌گردد، بنویسم.

اولی را ببینید. از سری کارتون‌های سامپه، آنچه که دلمان می‌خواهد و آنچه مجبوریم انجام دهیم.

«مارک لکارپنتیه» زندگی‌نامه‌نویس و دوست این کارتونیست، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ژان ژاک سامپه، کاریکاتوریست در هشتاد و نهمین سال زندگی‌اش، در اقامتگاه تعطیلاتش، در کنار همسر و دوستان نزدیکش، در آرامش درگذشت».

«سامپه» که در ابتدا می‌خواست پیانیست شود و دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشت، در ۱۴ سالگی قبل از اینکه به اعلام دروغین سن خود به ارتش بپیوندد، مدرسه را رها کرد. با این حال، زندگی نظامی با او سازگار نبود و شروع به فروش نقاشی به روزنامه‌های پاریس کرد.

زمانی که در یک آژانس مطبوعاتی کار می کرد، با اسطوره کاریکاتور «رنه گوسینی» آشنا شد و با هم در سال ۱۹۵۹ داستان‌های «نیکلا کوچولو» را خلق کردند.

امروزه این کتاب‌ها با بیش از ۱۵ میلیون نسخه در ۴۵ کشور جهان از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌های بین‌المللی هستند.

آثار ژان ژاک سامپه را می‌توانید از این لینک مشاهده و تهیه کنید

پایان پیام

نویسنده: علی صارمیان

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل