گلونی

تور کتاب استامبولی منصور ضابطیان در ایستگاه پایانی

تور کتاب استامبولی منصور ضابطیان در ایستگاه پایانی

تور کتاب استامبولی منصور ضابطیان در ایستگاه پایانی

تور کتاب استامبولی منصور ضابطیان در ایستگاه پایانی

به گزارش گلونی روز جمعه 31 تیر ماه 1401 آخرین مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب استامبولی توسط کتاب مان در مجتمع معین‌مال برگزار شد.

کتاب استامبولی از زمان انتشارش تا کنون در شهرهای زیادی از جمله اصفهان، آمل، قم، ارومیه، کرمان، تبریز، شیراز، کرج و در آخر تهران رونمایی و معرفی شده است.

بنا بود که مراسم در ساعت 18 آغاز شود. دمای هوای 40 درجه‌ای گرما‌زده‌ام کرده بود.

خیلی زودتر از زمان اعلام شده، همانطور که در پوستر، محل برگزاری معرفی شده بود به کتاب‌فروشی «مان» در طبقه اول رسیدم.

یکی دو نفر دیگر را می‌بینم که مثل من زود رسیده‌اند و مقابل کتابفروشی منتظر ایستاده‌اند. با نگاه جست‌و‌جوگرم کتابفروشی را رصد می‌کنم.

علی‌رغم اینکه بزرگ است اما به نظر می‌رسد که فضای کافی برای برگزاری مراسم وجود ندارد.

دقایق از پی هم می‌گذرند تا اینکه یک نفر اتفاقی به ما می‌گوید که مراسم در سالن شماره یک سینما برگزار خواهد شد.

به طبقه بالا می‌رویم. تقریبا جزو اولین نفرها هستم که کم‌کم علاقه‌مندان به منصور ضابطیان و کتاب‌هایش نیز از راه می‌سند و صفی طولانی تشکیل می‌شود.

مسئله‌ای که متعجبم کرد، آماده نبودن سالن و شروع مقدمات و انجام هماهنگی‌های صوتی و تصویری مراسم بود که انگار به ساعت آخر موکول شده بود.

با 5 دقیقه تأخیر به مخاطبان اجازه ورود به سالن را می‌دهند و سرانجام ساعت 18:25 منصور ضابطیان و مسعود فروتن با تشویق حضار وارد سالن می‌شوند. طولی نمی‌کشد که عبدالله روا نیز ملحق می‌شود.

مراسم با نواختن قطعه‌ای دلنشین با ساز جادویی تار به طور زنده، آغاز می‌شود و سپس مجری مراسم پس از سلام و تعارفات معمول از عبدالله روا به عنوان مهمان و کسی که به طور کامل سفرنامه استامبولی را خوانده دعوت می‌کند که به روی صحنه برود و او نیز از تجربه خود راجع به سفرنامه‌خوانی‌هایش به ویژه سفرنامه‌های جذاب منصور ضابطیان و کتاب استامبولی‌اش می‌گوید که برای حاضرین جالب توجه است.

سرانجام نوبت به نویسنده کتاب می‌رسد که خود از تجربه‌های سفرش و معرفی کتابش بگوید.

کتاب استامبولی نوشته‌ها و عکس‌های سفر به استانبول است که توسط انتشارات «مون» عرضه شده و به گفته ضابطیان نهمین سفرنامه وی از مجموع دوازده کتاب منتشر شده‌اش است که از نظر ایشان موفق‌ترین کتابش از لحاظ تعدد چاپ بوده که در مدت 4 ماه به نوبت چاپ هفدهم رسیده است.

همانطور که منصور ضابطیان بیان می‌کند، «استامبولی» مجموعه آن چیزی است که در 8 کتاب قبلی‌اش آموخته و این را یاد گرفته که مخاطب چه چیز را بیشتر دوست دارد و چه چیزهایی در سفر و سفرنامه نویسی مهم است.

همچنین خاطر نشان می‌کند که این کتاب نه از لحاظ قلم بلکه از لحاظ سنی برای نویسنده دارای پختگی است.

سرانجام ضمن تشکر از مسعود فروتن خواسته می‌شود تا کنار منصور ضابطیان بنشیند و با همان صدای خاص و لحن مهربانش برای حاضرین در سالن دقایقی صحبت کند.

مسعود فروتن که سال‌ها در پشت دوربین به عنوان کارگردان تلویزیونی فعالیت داشته از ضابطیان به عنوان کاشفش نام می‌برد که در زمان ساخت برنامه رادیو هفت از وی دعوت کرد که قصه بخواند و اینچنین شد که از کارگردانی به مجری‌گری تلویزیون کوچ کرد.

فروتن به مخاطبان این نکته را یادآور می‌شود که هر کتاب سفرنامه ضابطیان که خوانده شود گویی به همان مکان سفر کرده‌اند.

در میان مراسم برخی از مخاطبان نیز از تجربه‌های سفر رفتن‌شان به واسطه سفرنامه‌هایی که از ضابطیان خوانده‌اند، می‌گویند.

در آخر پس از استراحتی کوتاه همگی به کتاب‌فروشی مان در طبقه اول می‌روند تا علاقه‌مندان در صفوف منظم، آنجا با نویسنده کتاب خوشمزه استامبولی عکس یادگاری بگیرند و امضا و دستخط منصور ضابطیان را در گرم‌ترین روز تیرماه به عنوان خاطره‌ای به یاد ماندنی در صفحه اول کتاب‌شان ثبت کنند.

این کتاب را می‌توانید از این لینک تهیه کنید.

معرفی سایر کتاب‌ها را اینجا بخوانید

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل