گلونی

کتاب مرگ در نمک پژوهشی باستان شناسی در ایران منتشر شد

کتاب مرگ در نمک پژوهشی باستان شناسی در ایران منتشر شد

کتاب مرگ در نمک پژوهشی باستان شناسی در ایران منتشر شد

کتاب مرگ در نمک پژوهشی باستان شناسی در ایران منتشر شد

کتاب «مرگ در نمک، پژوهشی باستان‌شناسی در ایران» به همت موزه ملی ایران، موزه معدن آلمان در بوخوم و موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان منتشر شد.

به گزارش گلونی به نقل از میراث‌آریا، روابط‌عمومی موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران روز ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ در این‌باره گفت: «در این کتاب نتایج طرح پژوهشی بین‌المللی میان رشته‌ای، منظر و تاریخچه فلات ایران، باستان‌شناسی معدن چهرآباد زنجان و تاثیرات متقابل معدن و محیط اطراف آن مورد بررسی قرار گرفته است.»

 او افزود: «کتاب حاضر در ارتباط با نمایشگاه «مرگ در نمک، پژوهش باستان‌شناسی در ایران» به چاپ رسیده و در آن دستاوردهای علمی همکاری‌های پروژه مشترک ایران و آلمان، یافته‌های برجای مانده از معدن کاوان چهرآباد از دوره هخامنشی تا روزگار معاصر را مورد بررسی قرار داده است. »

این کتاب شامل دو بخش مجموعه مقالات علمی و بخش کاتالوگ یافته‌های به دست آمده از معدن چهرآباد زنجان بوده که در ۳۷۵ صفحه و به شکل تمام رنگی منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را هفته آینده از فروشگاه محصولات فرهنگی موزه ملی ایران تهیه کنند.

کتاب مرگ در نمک

گفتنی است موزه مردان نمکی زنجان داستان مردان گمشده تاریخ است.

مردان نمکی نامی‌ست که به شش پیکر کشف شده در سال ۱۳۷۲ در معدن نمک چهرآباد در استان زنجان داده‌اند.

دفن شدن در نمک باعث شده بدن آنها به طور طبیعی مومیایی شود و هزاران سال سالم بماند.

سه نفر از مردان نمکی یافت شده در معدن چهرآباد، مربوط به دوره هخامنشی (حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر از اواخر دوران ساسانیان (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ قبل از میلاد) هستند.

مردان نمکی یکی از با ارزش‌ترین کشفیات تاریخی در جهان است.

موزه مردان نمکی زنجان موزه‌ای با اشیا با ارزش

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل