گلونی

کشتار ۱۷۰۰ سگ در دماوند تکذیب شد

کشتار ۱۷۰۰ سگ در دماوند تکذیب شد

کشتار ۱۷۰۰ سگ در دماوند تکذیب شد

کشتار ۱۷۰۰ سگ در دماوند تکذیب شد

در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر کشتار ۱۷۰۰ سگ ولگرد در گندگ دماوند، سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند ضمن تکذیب این ادعا، در عین حال گفت که حدود ۵۰ سگ‌ بیمار و غیرمفید متعلق به مرکز دفن پسماند کشته شده است.

به گزارش گلونی نقی میرزاکریمی درگفت‌وگو با ایسنا کشتار ۱۷۰۰ سگ در پناهگاه سگ واقع در «گندک» دماوند را تکذیب کرد و اظهارکرد: «اصلا امکان کشتار این تعداد سگ به یکباره وجود ندارد. کشتار سگ‌ها مانند برخی دیگر موضوعات بزرگ نمایی شده چراکه هیچ آسیبی به سگ‌های عقیم شده و واکسن‌زده که داخل پناهگاه گندک نگهداری می‌شوند، نرسیده است و سگ‌های کشته شده متعلق به این پناهگاه نبودند.»

به گزارش ایسنا براساس فیلم ارسالی از میرزاکریمی سگ‌های پناهگاه گندگ سالم هستند و او گفت: هر خبرنگاری می‌تواند از پناهگاه بازدید کند.

پناهگاه سگ‌های عقیم شده واقع در گندک دماوند(۴ مرداد ۱۴۰۱)

نماشای گلونی را دنبال کنید

میرزاکریمی درباره سگ‌های کشته شده توضیح داد: «این سگ‌ها متعلق به مرکز دفن پسماند در حوالی پناهگاه گندک بودند که بیماری‌های آن‌ها براساس گزارش‌هایی که دامپزشکی، شبکه بهداشت، محیط زیست و تمام دستگاه‌های متولی به ستاد کنترل جمعیت سگ ولگرد شهرستان ارسال کردند، تایید شده‌ است.»

وی درباره نحوه کشته شدن این سگ‌ها اظهارکرد: «این سگ‌ها با سلاح گرم کشته نشده‌اند. براساس دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مصوب سال ۸۷، سگ‌های ولگرد باید جمع‌آوری و به مرکز و پناهگاه‌های مجاز انتقال داده شوند.

در مراکز عقیم‌سازی، واکسینه و بیماری‌هایشان کنترل شود و در صورتی که متقاضی داشته باشند، سگ‌ها را با شناسنامه، شرایط خاص و اخذ تعهد به عدم رهاسازی در شهر و طبیعت به افراد متقاضی برای نگهداری واگذار می‌کنند. در غیر این صورت سگ‌های غیرمفید و بیمار به روش مرگ با ترحم حذف شوند.»

میرزاکریمی به حامیان محیط زیست و حیوانات اشاره کرد و توضیح داد: «متاسفانه برخی افراد تحت عنوان حامیان محیط زیست و حیوانات بدون برخورداری از مجوز برای فعالیت در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد، به صورت غیرقانونی افکار خود را به جامعه تحمیل می‌کنند و اقدامات مالی در این زمینه انجام می‌دهند تا مدیریت مجموعه سگ‌ها را به دست بگیرند و حاضر نیستند که بدون دریافت پول حامی حیات وحش باشند.

با «شلوغ بازی» و «اقدامات رسانه‌ای» و تبلیغات اجازه اجرای دستورالعمل را برای سگ‌های غیرمفید نمی‌دهند. کار به جایی رسیده است که مردم و شهروندان هر روز به علت مزاحمت سگ‌های ولگرد به ادارات بهداشت، دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری و مسئولان شهرستان‌ها اعتراض شدید و گلایه  می‌کنند.»

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند تعداد سگ‌های کشته شده را کمتر از ۵۰ سگ تخمین زد و افزود: «کل سگ‌های آن منطقه به ۱۷۰۰ سگ نمی‌رسد و تعداد سگ‌های موجود در پناهگاه نیز حدود ۴۰۰ قلاده است.»

وی تنها راه معدوم کردن سگ‌ها را اجرای دستورالعمل مصوب سال ۸۷ دانست و افزود: «وقتی حامیان سگ‌ها در برابر اجرای این دستورالعمل مقاومت می‌کنند باعث افزایش تعداد سگ های بیمار و پراکنده شدن آن‌ها در سطح شهر می‌شوند که در نهایت باعث سلب آسایش و امنیت مردم می‌شوند و این موضوع را تبدیل به یک معضل می‌کند.»

میرزاکریمی با گلایه از فحاشی برخی افراد در فضای مجازی گفت: «با خبرسازی و اعلام کذب این موضوع که محیط‌ زیست و میرزاکریمی دستور کشتار را صادر کرده باعث فحاشی مردم در پیج‌های ایسنتاگرامی می‌شوند. ما هیچ وقت دستور این کشتار راصادر نکردیم و تنها سگ‌های غیرمفید را باید طبق دستورالعمل حذف کنیم که سال‌ها این اتفاق نیفتاده است.»

وی افزود: «اتفاق دیروز را تایید نمی‌کنم اما به هر حال تصمیمی گرفته شده است. دقیق اطلاعی ندارم اما ممکن است به روش مرگ با ترحم کشته شده باشند. زنده‌گیری سگ‌های بیمار در مرکز دفن پسماند آسان نیست بنابراین تحت شرایط خاص مجبور به انجام اقدامی مشابه هستیم.»

وی محیط زیست را یکی از اعضای کمیته‌های تصمیم‌ گیرنده دانست و درباره وظیفه آن گفت: «محیط زیست وظیفه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، مرگ با ترحم، تشخیص مفید و غیر مفید بودن آن‌ها را ندارد بلکه تنها معضلات زیست‌محیطی را که برای شهروندان ایجاد می‌کنند و مشکلات بهداشتی و بیمارهای مشترک بین حیوان و انسان و خطراتی که برای جامعه دارند را در کمیته اعلام می‌کنیم. درباره کشته شدن سگ‌ها در دماوند نیز ما نظر خود را به کمیته داده بودیم.»

میرزاکریمی در ادامه اظهار کرد: «حذف سگ‌های بیمار و غیر مفید باید در کل کشور اتفاق بیفتد. مشکل ما عدم انجام دستورالعمل است و با افزایش تعداد سگ‌های بیمار مجبور به حذف آن‌ها به روش دیگری می‌شویم.»

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند درباره عکس‌العمل و اقدام محیط زیست نسبت به کشتار سگ‌ها گفت: «ما هیچ اقدامی نمی‌کنیم چراکه کلیه امور جانوران وحشی مربوط به سازمان محیط زیست است و چون این حیوان اهلی است ما اجازه ورود نداریم.»

میرزاکریمی تاکید کرد: «کشتار تعداد زیادی سگ با گلوله امکان پذیر نیست چون سگ‌ها به محض شنیدن صدای گلوله قرار می‌کنند. با این حال کشتار سگ‌ها به این شکل نادرست است و باید بپذیریم افرادی بعضا غیر منطقی و غیرعلمی به این موضوعات ورود می کنند  و دیگر افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.»

سگ های بی صاحب و نقش آنها در انقراض حیات وحش

به سگ‌ های رها شده در طبیعت غذا ندهید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل