گلونی

گسترش صحن امامزاده داود چگونه باعث خسارت در سیل شد

گسترش صحن امامزاده داود چگونه باعث خسارت در سیل شد

گسترش صحن امامزاده داود چگونه باعث خسارت در سیل شد

گسترش صحن امامزاده داود چگونه باعث خسارت در سیل شد

به گزارش گلونی در پی وقوع سیل در منطقه کن و سولقان و خسارات جانی و مالی که در محدده امامزاده داود وارد شد، برای بسیاری از افراد عامل اصلی این سیل و خسارات نامشخص است.

بر اساس بررسی‌ها، ساخت‌وساز غیر مجاز در حریم رودخانه عامل اصلی خسارات سیل امامزاده داوود است.

طبق اطلاعات ایرنا، بر اساس بررسی‌های سازمان مدیریت بحران کشور، افزایش ساخت و ساز غیر مجاز در بستر تنگه آب گذر حرم امامزاده داوود یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش خسارات ناشی از سیل به حساب می‌آید.

بر اساس این اطلاعات، ساخت‌وسازهای واقع در حیاط شمالی حرم امامزاده داوود که توسط افراد غیربومی و به طور غیرقانونی در حریم رودخانه انجام شده، زمینه کاهش فضای حرکت آب و بالازدگی را مهیا کرده و به دنبال آن خسارات ناشی از سیل افزایش یافته است.

این گزارش با اشاره به نقش مسئله لایروبی رودخانه‌های بالادست امامزاده داوود تاکید می‌کند، با توجه به شیب بسیار زیاد رودخانه‌ها، اساسا گل و لایی در مسیر باقی نمی‌ماند و در این راستا مسئله لایروبی و تاثیر آن بر سیل عملا اثر بر شدت و ضعف سیلاب نداشته است.

سخنان نماینده تهران درباره تلفات سیل امامزاده داوود:

تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی: سیلاب در محدوده امام زاده داوود همانند سیل در شیراز در سال ۹۷ بود.

نماشای گلونی را دنبال کنید

این در حالی است که بر اساس اطلاعات ایسنا، مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به جزئیات تخریب‌های وارد شده به امامزاده اشاره کرد و با بیان اینکه تخریب‌ها بیشتر به صحن امامزاده داود و پیرامون آن بوده است، گفت: «این مناطق مناطقی هستند که باید به عنوان آبراهه حریم آن رعایت شود و آب در آن جریان داشته باشد.»

دکتر رضا شهبازی با بیان اینکه با گسترش صحن امامزاده داود، این محوطه در مسیر آبراهه قرار گرفته است، ادامه داد: «همه حجم آبی که از بالا دست وارد این منطقه می‌شود، از طریق کانالی است که از گوشه صحن، آب را به پایین دست تخلیه می‌کند، ولی این کانال ظرفیت کافی برای تخلیه این حجم از آب را نداشته است.

در نتیجه سرپوش این کانال به دلیل فشاری که سیلاب به آن وارد کرده است، تخریب و موجب شد آب ناشی از بارندگی به همراه گِل و لای و رسوبات همراه آن از طریق صحن شمالی به محوطه اصلی صحن و به صحن جنوبی حرم این امامزاده سَرریز شود. سیل بعد در نهایت وارد دره پایین‌دست رودخانه شده است.»

همچنین بخوانید:

روایت بیهقی از سیل تابستان سال ۴۱۰ خورشیدی

پس از سیل در آب شنا نکنیم

سیل های مرداد خطرناک ترین سیل های ایران هستند

در ستایش ترس از سیل

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل