آیین چهل منبر در خرم آباد؛ آیینی ویژه زنان و دختران

آیین چهل منبر در خرم آباد؛ آیینی ویژه زنان و دختران

به گزارش گلونی عاشورا برابر با دهم محرم است و مهمترین عزاداری در فرهنگ شیعیان جهان محسوب می‌شود.

در این دهه شاهد برگزاری مراسم‌های مختلف عزاداری در شهرهای مختلف ایران و جهان هستیم و شاهدیم که چنین روزی، اهمیت قابل توجهی برای افراد دارد.

آیین چهل منبر در شهر خرم آباد لرستان یکی از مراسم‌های مخصوص روز تاسوعاست. اگر چه چهل منبر را مردها هم می‌روند ولی این آیین ویژه زنان و دختران است.

در آیین چهل منبر زنان خرم‌آبادی روزه سکوت می‌گیرند، روی خود را می‌پوشانند و پای برهنه به محله باغ دختران خرم‌آباد می‌روند و چهل منبر را پشت سر می‌گذارند و در هر منبر چیزی از قبیل قند یا شمع یا گندم و… می‌گذارند و گاه چیزی برمی‌دارند و در منبر چهلم چیزی گرو برمی‌دارند تا حاجت بگیرند.

در چهل منبر تاسوعا کسی با کسی حرف نمی‌زند و کسی کسی را نمی‌شناسد.

این آیین سابقه طولانی‌تری در بروجرد دارد و در چند شهر دیگر ایران از جمله گرگان، کرمان، شهررضا و لاهیجان نیز برگزار می‌شود.

گزارش تصویری ولی‌الله میراسماعیلی را از این مراسم ببینید:

برای دیدن تصاویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید.

سید فرید قاسمی در مورد چهل منبر می‌گوید: «در گذشته بیشتر روضه‌های زنانه در جای جای شهر برپا بود اما بیشتر زنان مسیر خود را به شکلی تنظیم می‌کردند که چهلمين منزلگاه‌شان روضه‌های زنانه کوی باغ دختران باشد.

پس از عزاداری در منزلگاه چهلم به نيت برآورده شدن حاجت خود یک استکان یا نعلبکی یا لیوان و یا یک حبه قند گرو برمی‌دارند و نیت می‌کنند چنانچه در محرم آینده حاجت‌شان برآورده شد ۶ تا ۸ برابر آنچه برداشته‌اند در روز تاسوعای آینده برای صاحب آن خانه هدیه بیاورند.»

برگزاری این مراسم در سال‌های قبل را ببینید.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 272492 ساعت خبر : 0:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=272492
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات