برنامه صعود به قله دماوند از سوی باشگاه کوهنوردی تهران لغو شد

برنامه صعود به قله دماوند از سوی باشگاه کوهنوردی تهران لغو شد

به گزارش گلونی باشگاه کوهنوردی تهران با انتشار بیانیه‌ای از لغو برنامه صعود به قله دماوند تهران خبر داد.

در متن این بیانیه که در سایت باشگاه کوهنوردی تهران منتشر شده، آمده است:

آماده‌ایم و می‌توانیم؛ اما به قله دماوند صعود نمی‌کنیم!

«اسفند سال قبل که تقویم ورزشی شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ باشگاه کوهنوردی تهران را تدوین می‌کردیم، در جلسه همفکریِ تقویمِ ورزشی تصمیم گرفتیم، بعد از دو سال که به دلیل شرایطِ متاثر از کرونا صعودی به قله دماوند نداشتیم، در تابستان امسال صعود به این قله را در میان برنامه‌های متنوع ورزشی باشگاه بگنجانیم.

به‌همین منظور برنامه‌ریزی کردیم تا در تاریخ‌های ۲۴ و ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در قالب چند تیم آماده و چابک به طور همزمان از جبهه‌های شمالی، غربی و شمال‌‌شرقی به قله دماوند صعود کنیم.

دلیل انتخاب زمان اجرای برنامه در میانه هفته و روزهای غیرتعطیل این بود که به سهم خودمان از ازدحام روزهای تعطیل و پایان هفته قله بکاهیم و بهتر صعود کنیم.

دلیل انتخاب مسیرها هم این بود که هم صعود جذاب‌تری داشته باشیم و هم به آسیب‌های فراوان و اسفناک مسیر پُررفت‌و‌آمدِ قله دماوند دامن نزنیم.

پس از انتشار تقویم و پیش از فرارسیدن زمان صعود به قله دماوند، با نظارت کمیته فنی باشگاه و با همکاری مربیان و سرپرستان باشگاه، پیش‌برنامه‌هایی را برای آماده‌سازی تیم‌هایی توانمند برای صعود همزمان به بلندترین قله ایران تدارک دیدیم و با هدف هماهنگی تیم‌ها، این برنامه‌ها را در تاریخ‌های مختلف اجرا کردیم و اعضای تیم‌ها را با توجه به سطح آمادگی و توانایی‌هایشان غربال کردیم.

علاوه بر این، پیش از اجرای پیش‌برنامه‌ها، اعضایی که تمایل به حضور در برنامه دماوند داشتند، با شرکت در تمرینات آمادگی‌جسمانی باشگاه و حضور مستمر در دیگر برنامه‌های تقویم ورزشی و تکمیل آموزش‌های تخصصی، توان خود را برای این صعود ارتقا دادند.

برنامه صعود به قله دماوند

پس از بارش‌های شدید و سیل‌آسایی که در اواسط فصل تابستان شاهد آن بودیم و با توجه به هشدارهایی که در خصوص تغییر شرایطِ بسترهای کوهستانی از برخی از نقاط کشور از جمله جبهه‌های مختلف قله دماوند به دستمان رسید، با بررسی‌های کمیته فنی تصمیم بر جابجایی تاریخ برنامه گرفتیم.

پس از این تصمیم‌گیری متاسفانه دوباره اخباری از حوادث دلخراش و ریزش‌های خارج از کنترل قله دماوند مخابره شد.

پیرو این اخبار با برقراری تماس‌های بیشتر با عوامل امدادی و کارشناسانِ مسلط و مستقر در منطقه، اطلاعات دقیق‌تری کسب کردیم و شرایط را برای اعزام تیم‌های باشگاه مورد بررسی قرار دادیم.

در نهایت علیرغم اینکه تیم‌های باشگاه کوهنوردی تهران از آمادگی جسمانی، فنی و ذهنی کافی برای صعود به این قله برخوردار بودند، به دلایل زیر تصمیم بر لغو این برنامه گرفتیم:

– با توجه به بارش‌های اخیر و نوسانات دمایی متعددی که در طی این مدت در مناطق مختلف قله دماوند شاهد بودیم، بستر مسیرهای این قله در این فصل مستعد ریزش‌های سهمگین و غافل‌گیرکننده است.

– در سال‌های اخیر شاهد حضور تیم‌های متعدد و اغلب کم‌تجربه در مناطق کوهستانی هستیم و این مورد علاوه بر صدمات و آثار مخرب زیست‌محیطی، می‌تواند در این فصل پرتردد برای دیگر تیم‌ها چالش‌برانگیز باشد.

– هدف از صعود به قله دماوند ارتقای توان جسمانی، فنی و ذهنی اعضای باشگاه به‌ویژه اعضای جدید است و این مهم صرفا با صعود به قله دماوند محقق نمی‌شود و لازمه آن آموزش و تمرین پیش از صعود است؛ در حال حاضر هم اعضای باشگاه با انگیزه فراوانی که دارند، این مرحله را فارغ از صعود به این قله به خوبی پشت سر گذاشته‌اند و نسبت به چندین ماه قبل، پیشرفت چشمگیری داشتند و دانش و توان کوهنوردیشان ارتقاء قابل توجهی یافته است.

علاوه بر خطرات و مسائل یاد شده، با هدف بسط و فرهنگ‌سازی صعودهای مسئولانه، علیرغم آمادگی کاملی که برای ایستادن دوباره بر فراز بام ایران داریم، در شرایط فعلی تصمیم به لغو این برنامه گرفتیم؛ چرا که ما کوهنوردیم و باید مسئولانه به قله دماوند صعود کنیم!

امیدواریم دیگر کوهنوردانی هم که قصد صعود به قله دماوند را دارند، با تکیه بر اطلاعات و اخبار موثق و به دور از غرور و احساسات، نسبت به صعود یا عدم صعود تصمیم بگیرند و در جهت حفظ سلامتی خودشان و همچنین حفاظت از این میراث طبیعی کوشا باشند.

با آرزوی سلامتی و بهروزی برای همه کوهنوردان ایران»

همچنبن بخوانید:

حادثه سقوط سنگ در دماوند و چند نکته

گزارش برنامه صعود به دماوند از مسیر شمال شرقی

صعود به قله در ایران؛ از عروسی در دماوند تا مرگ در تنهایی

درباره اتفاقات غم انگیز بارگاه سوم دماوند

در حادثه سقوط سنگ در دماوند یک نفر جان باخت

روش اصولی صعود به دماوند با مجتبی نورمحمدی

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273107 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273107
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات