بیانیه بحران آب و راهکارهای خروج از آن

بیانیه بحران آب و راهکارهای خروج از آن

به گزارش گلونی به نقل از مستقل‌آنلاین گفتگوی نخبگانی مرکز صلح و محیط زیست با سخنرانی دکتر مکنون برگزار شد.

بیانیه پایانی این نشست، مقابله با بحران آب و راهکارهای آن را مورد بررسی قرار داده و کاستی‌های قوانین و ترک فعل مجریان این عرصه را گوشزد کرده است.

متن بیانیه بدین شرح است: خطاب به مسئولین، برنامه ریزان، تشکل‌های مردمی و جامعه مدنی برای مقابله با بحران آب.

موقعیت فعلی ایران در موضوع آب چیست؟

گفته می‌شود در ایران سالانه حدود ۴۰۰ میلیاردمترمکعب بارش داریم. از این مقدار، حدود ۲۷۰ میلیاردمترمکعب آن تبخیر شده و حدود ۱۳۰ میلیاردمترمکعب در بستر زمین جاری یا به زیر زمین می‌رود.

اگر این مقدار آب میان جمعیت حدود ۸۵ میلیونی کشور تقسیم شود، سهمیه هر فرد حدود ۱۵۰۰ مترمکعب در سال است و اگر سهمیه هر نفر به زیر هزارمترمکعب برسد، یعنی در وضعیت بحران قرار داریم.

یادآور می‌شود در این رقم سهم محیط زیست دیده نشده، اگر چه در نیمه اول سال ۱۳۸۴ شورایعالی آب، سهم محیط زیست را ۵ درصد تعیین کرده بود.

نکته مهمتر اینکه هیچگاه رقم  ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال ثابت نشد و نگران کننده اینکه بنا بر گزارش وزارت نیرو میزان بارش در چند سال اخیر به ۸۸ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

چرا؟ چون ایران تحت تاثیر تغییر اقلیم دچار کاهش بارندگی بوده و ۱.۵ درجه گرم‌تر شده و شیوه مدیریت منابع آب نیز ساختار سیستم آبی کشور را به هم ریخته است.

چه باید کرد؟

الگوی توسعه کشور باید نخبه محور باشد و نتایج حاصله از مطالعات علمی آنها به مدیران اجرایی کشور منتقل شود. یعنی دولت‌ها باید به دانش جمعی رجوع کنند که در حال حاضر ارتباط بین این دو گروه ضعیف است.

طی سال‌های اخیر مطالعات متعددی بر پایه‌های علمی و نخبگانی صورت گرفته، از جمله براساس مطالعاتی که توسط «کمیته محیط زیست و آب» مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده، شاید هنوز فرصت اندکی برای ورود و اجرای الگوهای درست مصرف داشته باشیم.

در این مطالعه (مندرج در پژوهشنامه محیط زیست شماره ۵ چاپ شهریور ۱۴۰۰) براساس اعداد و ارقام مشخص، پیشنهادهایی شده که اگر الگوهای مصرف در قالب یک اصلاح بزرگ در کشور انجام گیرد می توان ۲۳ میلیاردمترمکعب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت صرفه جویی کرد.

این پیشنهادها در دو برنامه ۵ ساله هفتم و هشتم قابل پیاده کردن است، به شرط آنکه از سال ۱۴۰۲ اجرایی شود.

متن کامل بیانیه گفتگوی نخبگانی مرکز صلح و محیط زیست را در مستقل آنلاین بخوانید: اینجا کلیک کنید.

گفتنی است این بیانیه براساس گفتگوی نخبگانی در وبینار مرکز صلح و محیط زیست با عنوان گفتگوی بین نسلی در موضوع «آب» با حضور دکتر رضا مکنون و فعالین محیط زیست در خرداد ماه تهیه و منتشر شده است. امید اینکه با اطلاع رسانی وسیع و توجه مسئولین و مردم به آن بتوان برای نجات کشور از خطر تمدنی بی‌آبی گذر کرد.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273091 ساعت خبر : 11:21 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273091
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات