در ستایش ترس از سیل

در ستایش ترس از سیل

به گزارش گلونیما آدم‌های عصرجدید در مجموع آدم‌هایی ناتوانیم. به راحتی حتی در شهر محل زندگی‌مان شمال و جنوب را گم می‌کنیم و اگر در دوره‌های بقا در شرایط سخت شرکت نکرده باشیم با یک حادثه کوچک و گیر افتادن در طبیعت می‌‌میریم.

حتی آنها که هنوز در روستاها زندگی می‌کنند هم همین طورند. ارتباط‌شان با طبیعت به اندازه نیاکان‌شان نیست.

ما در تشخیص خطر دچار مشکلیم چون یک سری مبانی را نمی‌دانیم و همین نفهمیدن، ترس را در ما می‌کشد.

لابد کسی را دیده‌اید که تلاش کرده با ماشین از رودخانه طغیانی عبور کند. می‌دانید چرا به رودخانه می‌زند؟ چون فکر می‌‌کند ماشینش سنگین است و زور آب به ماشین نمی‌رسد.

ما چیزهایی از فیزیک و شیمی باید بدانیم که نمی‌دانیم و همین ما را می‌کشد. یعنی اگر بدانیم سی سانتیمتر آب می‌تواند ماشین‌مان را شناور کند یا شویند‌ها را نباید با هم قاطی کنیم، شاید کمتر کار احمقانه کنیم.

در ستایش ترس از سیل

نماشای گلونی را دنبال کنید

ما آدم‌های این دوره زمانه بارها و بارها ویدئوهای کسانی را که با ماشین گرفتار سیل شده‌اند دیده‌ام اما چون تماشای فیلم در پتلفرم‌ها جنبه سرگرمی دارد آن تصاویر برای ما جنبه تبیهی و آموزشی نداشته است و در ذهن ما حک نشده است که چنان کاری را تکرار نکنیم.

برای همین است که هر بار و در هر سیل، یک عده از مردم ایران هستند که در آخرین ثانیه‌ها دارند خود را از رودخانه بیرون می‌کشند و یا موفق به این کار نمی‌شوند.

از سیل ماسوله در سال ۷۷ که روایت هولناک آن را مکررا از دوستان گیلانی شنیده‌ام تا به امروز در هشدار دادن به مردم ناتوانیم. مردم هم در تشخیص خطر به دلایل مختلف موفق نیستند و گیر می‌کنند و می‌میرند.

من فکر می‌کنم یکی از بهترین کارها برای کنترل کردن این تلفات، هشدارهای میدانی باشد. مثل همین کاری که بخشی از مردم استهبان در این ویدئو می‌کنند. همان کاری در سیل ۹۸ در لرستان شد.

باید در کنار رودخانه با بلندگو به مردم هشدار داده شود و آنها را از نشستن در کنار رود منع کنند. هم پلیس هم هلال احمر و هم نیروهای مردمی می‌توانند کمک‌دهنده باشند.

تا وقتی مردم به بالای سر نگاه می‌کنند و باران نمی‌بینند و به ریش سازمان هواشناسی می‌خندند که پیش‌بینی سیل کرده است، راه چاره کوتاه‌مدت، همین است.
برگذاری دوره‌های آموزشی مواجه با سیل در مدارس و ادارات و محله‌ها برای همه گروه‌های سنی از جمله نیازهای امروز ماست که البته باید دغدغه اهل سیاست هم باشد.

از امروز تا می‌توانید ترس را در دل خود زنده نگه دارید. ترس خیلی چیز خوبی است.

سیل در استهبان؛ فاجعه تکرار شد

سیل دشمن خاطرات است

پایان پیام

نویسنده: رضا ساکی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 271872 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=271872
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات