حادثه سقوط سنگ در دماوند و چند نکته

حادثه سقوط سنگ در دماوند و چند نکته

به گزارش گلونی صفحه هم‌کوله با انتشار ویدیویی درباره حادثه سقوط سنگ در دماوند نوشت:

این ویدیو را پانزدهم مرداد بالاتر از پناهگاه تخت فریدون، هنگام برگشت از قله دماوند ضبط کردم و موقع فیلمبرداری بغض داشتم؛ چون خبر رسیده بود که در ضلع جنوبی دماوند حادثه‌ای رخ داده و نفراتی جون خودشون رو از دست دادند.

سنگ بزرگی از کوه جدا شده و روی چادر کوهنوردها افتاده! آخرین خبر رسمی این است که یک نفر کشته شده اما چون سنگِ سقوط‌کرده بزرگ بوده، هنوز معلوم نیست که آیا تلفات دیگه‌ای هم هست یا نه.

به جز این حادثه، حوادث دیگه‌ای مثل سقوط از ارتفاع و مشکلات مغزی و ریوی هم گزارش شده. این هلی‌کوپتر هم در حال انتقال کشته و مصدومان این حوادث در ضلع جنوبی است.

کاری به این نداریم که آیا ترقه‌بازی و شلوغ‌کاری بعضی از کوه‌روها باعث جدا شدن سنگ شده یا نه؛ اما این نکته خیلی مهمه که چقدر به آموزش نیاز داریم.

نماشای گلونی را دنبال کنید

نکات مهم

با توجه به این حادثه و حوادث مشابه قبلی، یادآوری چند نکته ضروری است:

– کوهستان محیط خشن و خطرناکی است و باید یاد بگیریم چطور باهاش کنار بیاییم.

– شلوغی کوهستان یعنی بالا رفتن احتمال خطر و حادثه؛ طوری برنامه‌ریزی کنیم که به شلوغی نخوریم و از زمان‌ها و مسیرهای خلوت‌تر استفاده کنیم. مثلاً مسیر جنوبی دماوند یا مسیر شمال‌شرقی سبلان از شلوغ‌ترین مسیرهای صعود در تعطیلات تابستون است.

– تجهیزات خوبه اما کافی نیست! آموزش ببینیم؛ آموزش‌ها رو جدی بگیریم و در کوهستان از افراد آموزش‌ندیده فاصله بگیریم! این افراد امکان داره برای خودشان و ما حادثه ایجاد کنند.

– هر جای دومتریِ صافی که پیدا کردیم مناسب چادر زدن نیست؛ مثلاً باید مراقب باشیم اون محل مستعد ریزش سنگ نباشه. وقتی تعداد نفرات بیشتر از ظرفیت اون محل باشه، جای مناسب و مطمئنی برای چادر زدن پیدا نمی‌شه!

– برای آموزش و یادگیری، از افراد باتجربه و منابع معتبر استفاده کنیم؛ بعضی از افراد و صفحه‌های اینستاگرامی که ظاهراً اصول کوهنوردی رو آموزش می‌دهند، حتی یک بار هم به کوهستان نرفتند!

– با گروه یا نفراتی کوهنوردی کنیم که علاوه بر اینکه اصول رو بلدند و تجربه دارند، مسئولیت‌پذیر هم هستند. بارها دیدیم که سرپرست تیم، نفرات ضعیف‌تر رو رها کرده و رفته؛ نفراتی که تجربۀ کافی هم نداشتد و گاهی دچار حادثه شدند.

– حادثه فقط برای دیگران اتفاق نمی‌افتد! امکان داره دفعه بعدی نوبت ما باشه.

– کوه‌ها جایی نمی‌روند! اگر این دفعه نشد صعود کنیم، دفعه بعد! اگه امسال نشد، سال بعد! برای صعود کردن، جانمان را به خطر نندازیم.

درباره اتفاقات غم انگیز بارگاه سوم دماوند

در حادثه سقوط سنگ در دماوند یک نفر جان باخت

سایر آموزش‌های هم کوله را مشاهده کنید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 272551 ساعت خبر : 11:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=272551
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات