گزارش برنامه صعود به دماوند از مسیر شمال شرقی

گزارش برنامه صعود به دماوند از مسیر شمال شرقی

به گزارش گلونی روح‌الله احمدی در صفحه هم‌کوله گزارش برنامه صعود به قله دماوند از مسیر شمال شرقی را به اشتراک گذاشت و نوشت:

پنج‌شنبه (سیزدهم مرداد) پیش از ظهر خودمان را به ناندل رساندیم تا چند ساعت قبل از صعود در منطقه باشیم.

طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی قرار بود عصر پنج‌شنبه ناپایداری مختصری داشته باشیم. منتظر شدیم تا بعد از عبور این جبهه هوای بارشی حرکت کنیم.

عصری بارش‌ها شروع شد اما تا شب ادامه پیدا کرد. شب آسمان صاف شد اما چون فرصت را از دست داده بودیم، تصمیم گرفتیم بخوابیم تا صبح جمعه پیمایش را شروع کنیم.

بیشتر کوهنوردها و گروه‌هایی که روزهای قبل اقدام به صعود کرده بودند، به دلیل باد شدید، طوفان، بارش و رعدوبرق، موفق به صعود نشده بودند.

البته این هوای نامساعد برای روزهای قبل پیش‌بینی شده بود اما با این حال گروه‌ها برای صعود اقدام کرده بودند!

ما بعد از بررسی سایت‌های هواشناسی و مشورت با جناب مهندس هاشم‌نژاد، به این نتیجه رسیده بودیم که تمام طول جمعه و صبح شنبه هوای مناسبی خواهیم داشت.

البته در تمام مسیر چشم به آسمان داشتیم که در صورت بد شدن اوضاع سریعاً اقدام کنیم. می‌خواستیم جمعه در کمپ باشیم و شنبه صعود کنیم.

صبح جمعه پیمایش از گردنه‌سر (گوسفندسرا) با کوله‌کشی سنگین شروع شد. از قبل تصمیم گرفته بودیم برای حمل کوله‌هایمان تا سبزه‌لش (محل کمپ) از قاطر استفاده نکنیم و تمام وسایل‌مان را به دوش بکشیم.

در هوایی بسیار عالی تا سبزه‌لش رفتیم، چادرها را برپا کردیم و بعد از ناهار، برای هم‌هوایی بهتر کمی صعود کردیم و برگشتیم.

نیمه‌شب باد کمی سرعت گرفت اما مشکل‌ساز نبود و رفته‌رفته آرام‌تر شد. بامداد شنبه (پانزدهم مرداد) در هوایی مناسب به سمت قله راه افتادیم.

پناهگاه تخت فریدون را رد کرده بودیم که خورشید طلوع کرد. هوای مساعد ما را همراهی کرد و پیش از ظهر به قله دماوند رسیدیم.

کاسه قله خوب بود اما طبق معمول جبهه جنوبی سرِ عکس انداختن با تابلوی قله دعوا بود؛ دعوا به معنای واقعی! وضعیت تأسف‌بار و در عین حال خنده‌داری بود.

در همان هوای خوب به کمپ برگشتیم. پیش‌بینی شده بود که عصر شنبه احتمال رعدوبرق و بارش داریم. این پیش‌بینی کاملاً به‌موقع عملی شد! تا ما به چادرهایمان رسیدیم اولین قطرات باران به صورتمان خورد و بعدش رعدوبرق‌های مختصری از راه رسیدند.

بارش باران ما را یکی دو ساعت از برنامه عقب انداخت. در چادرها ماندیم تا هوا صاف شود. بعدش سریع کمپ را جمع کردیم، کوله‌ها را به دوش کشیدیم و حدود غروب بود که به سمت گردنه‌سر حرکت کردیم؛ آخر شب هم به نیسان رسیدیم.

قرار بود روزهای بعد هوا بدتر بشود که شد! و گزارش طوفان روزهای یکشنبه و دوشنبه، به‌ویژه در مسیرهای شمالی و شمال‌شرقی منتشر شد.

نماشای گلونی را دنبال کنید

ویدیوی بالا که ویدیوی مسیر پیمایش‌شده ماست اما از انتشار عکس زیر منظور داشتم. این تصویر، وضعیت هوای قله دماوند را در روزهای پیمایش ما و روزهای قبل و بعد آن نشان می‌دهد.

گزارش برنامه صعود به دماوند از مسیر شمال شرقی
گزارش برنامه صعود به دماوند از مسیر شمال شرقی

چند نکته در این تصویر هست:

همانطور که می‌بینید، ما با توجه به پیش‌بینی‌های موجود، سعی کردیم بهترین زمان را برای صعود انتخاب کنیم اما گروه‌های زیادی روزهای قبل برنامه داشتند که به دلیل هوای نامناسب موفق به صعود نشدند. وقتی که در ناندل بودیم، این افراد را از نزدیک دیدیم و با آن‌ها صحبت کردیم.

کامل نشدن صعود و نرسیدن به قله بخشی از کوهنوردی است و ناراحتی و نگرانی ندارد اما مسئله نگران‌کننده گیر کردن گروه در شرایط بد جوی و ایجاد خطر برای افراد گروه است.

به همین دلیل است که کارشناسان و استادان می‌گویند در روزهایی که هوا مساعد نیست، بهتر است برنامه را لغو کنیم.

تصویری که می‌بینید، پیش‌بینی وضعیت هوای قله است و شامل مسیرهای مختلف صعود نمی‌شود. خیلی از اوقات هوای جبهه‌های مختلف با روی قله تفاوت دارد و گاهی هوای یال‌های صعود از روی قله هم بدتر است!

پیش‌بینی‌های سایت‌های مختلف دقیق نیستند و بهتر است با کارشناسان داخلی هم مشورت کنید و حواس‌تان به هشدارهای هواشناسی هم باشد.

روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه طوفان‌هایی در ارتفاعات اتفاق افتاده که در پیش‌بینی‌های سایت دیده نمی‌شود!

اگر تمام پیش‌بینی‌ها را هم بررسی کردید و نظرات کارشناسان را هم شنیدید، باز هم منتظر بدتر شدن شرایط کوهستان باشید و همیشه برای آب و هوایی بدتر از پیش‌بینی‌ها آماده باشید.

صعود به قله در ایران؛ از عروسی در دماوند تا مرگ در تنهایی

حادثه سقوط سنگ در دماوند و چند نکته

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 272696 ساعت خبر : 11:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=272696
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات