هلیا با ۴ قلاده توله یوز خوشحالمان کرد

هلیا با ۴ قلاده توله یوز خوشحالمان کرد

یوز واژه‌ای‌ست فارسی که از دیرباز در اشاره به این حیوان به‌کار می‌رفته‌ است. یوز از بن مضارع یوزیدن به معنای جستن آمده‌ است.

به گزارش گلونی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان از شناسایی یوز مادری که عصر پنج شنبه ۲۰ مرداد به همراه ۴ توله در شمال محور جاده ترانزیت تهران به مشهد دیده شد خبر داد.

حسن اکبری گفت: ماده یوز شناسایی شده هلیا نام دارد و یوز ماده‌ای است که سال گذشته از مادرش «هَرب» جدا شده و امسال موفق شد که ۴ توله به دنیا بیاورد.
وی اظهار داشت: با تلاش همکاران محیط زیست استان سمنان و انجمن یوزپلنگ ایرانی بر اساس بانک اطلاعاتی شناسایی یوزهای منطقه توران، مشخص شد که این ماده یوز هلیا نام داشته و امسال موفق شد که ۴ توله دیگر را به طبیعت زیبای ایران هدیه کند.

وی گفت: امیدواریم به لطف خداوند سبحان و با یاری همدیگر و به ویژه توجه و همکاری رانندگانی که در مسیر این جاده تردد می‌کنند و نیز دامداران و جامعه محلی و با حفاظت از مناطق زیستگاهی این گونه با ارزش، بتوانیم در راستای احیاء این گونه قدم مثبتی برداریم.

هلیا با ۴ قلاده توله یوز خوشحالمان کرد

وی گفت: محیط‌بانان مشغول گشت و کنترل در حاشیه جاده برای پایش و مشاهده یوز ماده و توله مشاهده شده چند روز قبل بودند، لیکن با توجه به گزارشات قبلی، دامنه گشت و کنترل را به سمت مناطق آزاد گسترده‌تر نمودند و موفق به ثبت حضور این یوزپلنگ مادر به همراه ۴ توله شدند.

اکبری خاطرنشان کرد: مجموعه توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت، به همراه زیستگاه‌های آزاد بین آنها، مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیاست که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه، مکانی برای زیست این گونه ارزشمند است.

پایان پیام

کد خبر : 272676 ساعت خبر : 0:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=272676
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات