گلونی

رها سازی دو بوتیمار در جنگل های شهرستان بندر انزلی

رها سازی دو بوتیمار در جنگل های شهرستان بندر انزلی

رها سازی دو بوتیمار در جنگل های شهرستان بندر انزلی

رها سازی دو بوتیمار در جنگل های شهرستان بندر انزلی

دو قطعه پرنده بوتیمار در جنگل‌های قلمگوده شهرستان بندر انزلی آزاد‌سازی شد.

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر انزلی با اعلام این خبر گفت: «این دو پرنده توسط شهروندان فهیم و طبیعت دوست این شهرستان تحویل اداره محیط زیست شد و در زیستگاه جنگلی قلمگوده با همکاری محیط بانان اداره محیط زیست رهاسازی گردید.»

سیدحسن جعفری ضمن تقدیر و تشکر از از این دو شهروند طبیعت دوست از همه طبیعت دوستان درخواست کرد در صورت مشاهده پرندگان آسیب‌دیده مراتب را به این اداره گزارش نمایند.

رها سازی دو بوتیمار

این گزارش می‌افزاید بوتیمار از تیره حواصیلیان است که ‌از پرندگان حمایت شده ایران است. نیزارها، شالیزارها و زیستگاه‌های تالابی از جمله محل‌های زندگی این پرنده ارزشمند است.

بوتیمارها در دو نوع بزرگ و کوچک هستند که نوع بزرگ آن ۷۰ الی ۸۰ سانتی‌متر طول دارد. طلایی مایل به خاکستری با بدن پر و خط و خال، فرق سر و پس گردن، خط سبیلی قهوه‌ای تیره و پاها و منقارش خنجر مانندش سبز مایل به زرد است.

گفتنی است در کتاب اطلس پرندگان ایران که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده است درباره بوتیمار آمده است:

بوتیمار پرنده‌ای خجالتی، منزوی و مخفی کار است و معمولا درون قلمرو کوچک خود در اوایل و اواخر روز و یا در طول شب در آب‌های کم عمق و اغلب در حاشیه یا در میان نیزارها به تغذیه می‌پردازد.

با وجود جثه بزرگش، به راحتی در میان نی‌ها حرکت می‌کند و از آن‌ها بالا می‌رود و هنگام احساس خطر، سر و گردن خود را به حالت عمودی و به موازات ساقه‌های نی نگاه داشته و خود را استتار می‌کند.

از ماهی‌ها، دوزیستان، حشرات همچنین کرم‌ها، نرم‌تنان، سخت‌پوستان، عنکبوت‌ها، مارمولک‌ها، پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کند.

جوجه‌آوری از اوایل فروردین و با تشکیل قلمرو در نیزارها و سایر پوشش گیاهی بلند حاشیه پیکره‌های آب شیرین آغاز می‌شود.

بوتیمار یک حواصیل پرجثه با بدن مخروطی شکل

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل