گلونی

سریال آینه سیاه؛ انسان در چنگال تکنولوژی

سریال آینه سیاه؛ انسان در چنگال تکنولوژی

سریال آینه سیاه؛ انسان در چنگال تکنولوژی

سریال آینه سیاه؛ انسان در چنگال تکنولوژی

به گزارش گلونی انسان به زمین آمد تا همه چیز را به سلطه خود درآورد، غافل از آنکه حیات و هویت‌اش در مشت تکنولوژی ساخته‌ خویش، نابود خواهد شد.

آینه سیاه (Black Mirror)  یک سریال آنتولوژی در ژانر علمی‌تخیلی و محصول کشور بریتانیاست که چارلی بروکر آن را ساخته است.

بروکر علاوه بر نویسندگی، به همراه آنابل جونز یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی کار نیز است. هر کدام از اپیزودهای سریال، داستان و گروه بازیگران متفاوت دارند.

آینه‌سیاه نگاهی به رابطه تکنولوژی بر انسان و تأثیر آن بر زندگی دارد. اکثر قسمت‌های سریال در جامعه‌ای مدرن رخ می‌دهد و در آن نیمه تاریک رابطه انسان با تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بروکر برای خلق فضا و نوشتن داستان‌های مختلف آینه سیاه از سریال مشهور منطقه گرگ‌ومیش الهام گرفته‌ است. بروکر دوست داشت تا در سریال بدون ترس و سانسور به سراغ موضوعات روز و ملتهب رفته و آن‌ها را به چالش بکشد. بروکر در آینه سیاه، تمرکز خود را بر روی رابطه انسان با تکنولوژی گذاشته است.

دو فصل اول سریال که هرکدام ۳ قسمت دارند، در فاصله دسامبر ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۳ از سوی کانال4 بریتانیا ساخته و پخش شد. در سپتامبر ۲۰۱۵، نتفلیکس حق ساخت سریال را خرید و فصل سوم و چهارم که هرکدام ۶ قسمت دارند توسط این کمپانی ساخته و پخش شد.

آینه‌سیاه در سال 2011، واقعیتی از دنیای مدرن را به تصویر می‌کشد که مصداق‌های عینی آن یک دهه بعد در جهان آشکار شده و برخی نیز در سال‌های پیش‌رو به وقوع خواهد پیوست.

آینه‌سیاه در محتوای خود و آنطور که از عنوانش نیز مشخص است، روایتی تماما تلخ از تلاش تکنولوژی عصر جدید در جهت آشکار ساختن آن جنبه از ذات سیاه انسان است که در مقابله با هوش مصنوعی قابل انکار نیست.

بروکر نیز در این مورد به روزنامه گاردین گفته است:

«اگر تکنولوژی مخدر هست و انسان را نشئه می‌کند پس دقیقاً، اثرات جانبی این ماده مخدر چیست؟ این فضای بین لذت و ناآرامی جایی است که آینه سیاه، سریال درام جدید من، قرار است درباره‌اش حرف بزند.

آینه سیاه همان چیزی است که شما روی هر دیوار، هر میز، کف هر دست، صفحه نمایش سرد و براق تلویزیون، مونیتور، و گوشی‌های هوشمند می‌بینید. آینه سیاه سریالی است که درست مثل یک آینه، سیاهی وجود انسان را به شما نشان خواهد داد.»

این سریال را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل