گلونی

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران مرمت و استحکام بخشی می‌شود

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران مرمت و استحکام بخشی می‌شود

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران مرمت و استحکام بخشی می‌شود

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران مرمت و استحکام بخشی می‌شود

عملیات مرمت و استحکام بخشی روشنایی سقف موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران آغاز و با نظارت واحد حفاظت و مرمت این مجموعه در حال انجام است.

به گزارش گلونی به نقل از میراث‌آریا، روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، سازه روشنایی سقف موزه کتابخانه اثر تزیینی شاخصی است که بر اثر گذر زمان و تاثیر عوامل مخرب محیطی در بخش سامانه نور و همچنین اتصالات بین استوانه‌های شیشه‌ای و بستر فلزی، دچار اشکالاتی شده که در این پروژه پس از انجام مطالعات آسیب‌شناسی و انجام آزمون‌های گسترده برای انتخاب مواد مناسب، طرح مرمت، استحکام‌بخشی و رفع ایرادات آن تدوین شده است.

در مرحله اول طرح سامانه نور تعمیر، اصلاح و بهسازی شد و در زمان حاضر پس از انجام مراحل مقدماتی، عملیات مرمت و استحکام‌بخشی قطعات آن بر اساس طرح مرمت و مطالعات انجام شده آغاز و در حال انجام است.

یکی از آرایه‌های معماری فضای داخلی ساختمان موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران روشنایی سقف آن است. این اثر سازه‌ای متشکل از ۴۳۵۶ استوانه شیشه‌ای است که بر بستری فلزی و تخت متصل و ایجاد شده است.

منبع نور آن در پشت و بالادست آن قرار دارد و منجر به روشن شدن انتهای استوانه‌های کریستالی و القای فضای کهکشانی می‌شود.

کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران سال ۱۳۵۵ هجری خورشیدی در قسمت شمال شرقی مجموعه نیاوران در محیطی نسبتا دنج در دو طبقه و یک زیرزمین با زیر بنای تقریبی ۷۷۰ متر مربع احداث شد.

یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این کتابخانه که این فضا را از سایر کتابخانه‌ها متمایز ساخته و آن را مبدل به فضای موزه‌ای کرده کتاب‌های اهدایی از سران کشورها و نویسندگان نامی و با امضای افراد سرشناس بین‌المللی است.

کاخ نیاوران تهران تجلی شکوه و زیبایی تاریخ و طبیعت

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل