گلونی

گردشگری و کوهنوردی ماشینی آفت بزرگ طبیعت است

گردشگری و کوهنوردی ماشینی آفت بزرگ طبیعت است

گردشگری و کوهنوردی ماشینی آفت بزرگ طبیعت است

گردشگری و کوهنوردی ماشینی آفت بزرگ طبیعت است

به گزارش گلونی عباس محمدی با انتشار ویدیویی نوشت:

ادوارد ابِی (E. Abbey) محیط‌بان و بوم‌گرای بنام آمریکایی چند دهه پیش در کتاب «Desert Solitaire» از پدیده‌ای با عنوان «machine tourism» نام می‌برد که منطقه‌های حفاظت‌شده و کل طبیعت آمریکا را تهدید می‌کند.

شوربختانه فرهنگ مصرف‌گرا و خودرودوست آمریکایی بر ایران هم سلطه یافته است. همه چمنزارها و دره‌ها و بخش بزرگی از دامنه‌های کوهستانی ایران جولانگه ماشین‌های سواری شده و این، در کنار جولان ماشین‌های راه‌سازی، معدن‌کاری، و آفرود می‌رود که شیره جان طبیعت سرزمین را بگیرد.

سال‌هاست که کوه‌نوردان واقعی و طبیعت‌دوستان، از لزوم بسته شدن جاده‌های غیرقانونی و غیراصولی اطراف دماوند، به‌ویژه جاده جول به گوسفندسرای احسان می‌گویند. حتی دو سه بار با حضور مقام‌های دولتی جلوی این جاده با خاکریز بسته شده، اما باز عده‌ای این راه را باز کرده‌اند.

گردشگری و کوهنوردی ماشینی

نماشای گلونی را دنبال کنید

کلیپ‌ها مربوط به پایان‌ِ هفته‌های مرداد ماه امسال است؛ دو قطعه بزرگ از کوه که در منطقه‌ی جول به‌شکل غیرقانونی بریده و تبدیل به پارکینگ شده، پر از خودرو است.

به علاوه شمار زیادی خودرو هم در کناره‌های جاده پارک کرده‌اند و ماشین‌های لندرور و پاترولِ مسافربر هم تا خود گوسفندسرا (ارتفاع حدود ۳۱۰۰ متر) می‌روند.

جلوی این شیوه‌ی مخرب گردشگری و کوه‌نوردی باید گرفته شود.

همچنین بخوانید:

قاطرها را از دماوند جمع کنید

دعوا بر سر عکس گرفتن با تابلوی قله دماوند

گزارش برنامه صعود به دماوند از مسیر شمال شرقی

صعود به قله در ایران؛ از عروسی در دماوند تا مرگ در تنهایی

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل