عباس معروفی، خالق سمفونی مردگان درگذشت

عباس معروفی، خالق سمفونی مردگان درگذشت

عباس معروفی، رمان‌نویس ایرانی مقیم آلمان و خالق آثاری چون «سمفونی مردگان» و «سال بلوا» به دلیل ابتلا به سرطان در ۶۵ سالگی درگذشت.

به گزارش گلونی عباس معروفی که نویسندگی را با شاگردی هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرده بود، با رمان «سمفونی مردگان» به شهرت رسید و هرچند مجموعه داستان‌هایی چون «آخرین نسل برتر» از او به جا مانده اما او را به عنوان رمان‌نویس در ادبیات ایران می‌شناسند.

او که مقیم کشور آلمان بود، از دو سال پیش با بیماری سرطان فک و حنجره درگیر شد و با وجود طی فرایندهای درمانی و بهبود حالش طی روزهای گذشته به منزلش منتقل شده بود اما صبح امروز پنجشنبه ۱۰ شهریور درگذشت.

طبق اطلاعات فیدیبو، او در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در تهران متولد شد و دیپلم ریاضی و فیزیک داشت، اما تحصیلات خود را در رشته ادبیات دراماتیک در دانشکده هنرهای زیبا به اتمام رسانده است.

نام این نویسنده به «سمفونی مردگان» گره خورده است. سمفونی مردگان نام معروف‎ترین اثر عباس معروفی است که او را نه تنها در ایران بلکه در سطح بین الملل نیز به شهرت رساند.

این اثر به زبان‌های مختلفی از جمله آلمانی، ایتالیایی و یونانی نیز ترجمه شده است.

کتاب «سال بلوا» از دیگر آثار برجسته عباس معروفی است که در سال ۱۳۷۱ منتشر شده است. اگرچه این کتاب نیز یک رمان عاشقانه است اما مضامین دیگری چون مردسالاری را به تصویر می‌کشد.

مجموعه داستان‌ها و نمایشنامه‌های این نویسنده در سایه رمان‌های برجسته او کمی ناشناخته مانده و کمتر کسی به آن پرداخته است.

او تاکنون ۷ مجموعه داستان و ۶ نمایشنامه از خود به یادگار گذاشته است. «دریاروندگان جزیره آبی‌تر» یکی از شناخته‌ترین مجموعه داستان‌های او و «خداوند گاو را آفرید» آخرین نمایشنامه اوست که در سال ۱۳۹۷ منتشر شد.

درباره عباس‌ معروفی و آثارش بیشتر بخوانید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273668 ساعت خبر : 11:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273668
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات