مرمت کاروانسرای شاه عباسی دامغان آغاز شد

مرمت کاروانسرای شاه عباسی دامغان آغاز شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: «مرمت کاروانسرای شاه عباسی دامغان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و با نظارت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان سمنان آغاز شد.»

به گزارش گلونی به نقل از میراث‌آریا به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان، امیر کرم‌زاده روز پنجشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر افزود: «با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان سمنان، کار مرمت این اثر تاریخی فاخر آغاز شده است.»

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان با تأکید بر اینکه با اتمام مرمت، این بنا به ظرفیت گردشگری شهرستان دامغان افزوده خواهد شد، گفت: «فاز نخست این کاروانسرا در نوروز سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.»

کرم‌زاده ادامه داد: «کاروانسرای دامغان در مرکز شهر دامغان و در قسمت شمالی مجموعه امامزادگان جعفر و محمد(ع) قرار گرفته است.»

کاروانسرای دامغان که با سازه خشتی آجری در دوره صفوی ساخته شده به شماره ۱۹۶۶ در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مساحت این کاروانسرا ۲۶۰۰ متر و دارای حجره‌های متعدد، ایوان‌ها و آب‌انبار است.

ساختار بنای کاروانسرا به صورت دیوار باربر، طاق و تویزه است. مصالح به کار رفته در ساخت بنا نیز آجر، سنگ، چوب و ملات گچ است. در واقع در کلیت بنا تنها نمای آجری به چشم می‌خورد و تزئینات خاصی وجود ندارد. اما همین آجرکاری بنا، شکوه و جلوه زیبایی به این بنای تاریخی داده است.

مهارت قلم زنی سنتی ثبت ملی می‌شود

پیگیری عملیات مرمت عمارت بلدیه رشت

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 274087 ساعت خبر : 7:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=274087
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات