گلونی

امین تارخ درگذشت

امین تارخ درگذشت

امین تارخ درگذشت

امین تارخ درگذشت

به گزارش گلونی امین تارخ بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما ایران امروز در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

تارخ از چند روز پیش به علت سکته قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود و امروز ۲ مهر ماه از دنیا رفت.

امین تارُخ (۲۰ مرداد ۱۳۳۲ – ۲ مهر ۱۴۰۱) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ایران بود. او فعالیتش را پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در تئاتر آغاز کرد و اولین حضورش در سینما مربوط به بازی در مرگ یزدگرد (۱۳۶۰) بود. او چهره‌های تاریخی مانند حسن جوری در مجموعه سربداران (۱۳۶۲) و ابن سینا در مجموعه بوعلی سینا (۱۳۶۴) را به تصویر کشیده‌است. تارخ برای نقش‌آفرینی در ماه و خورشید (۱۳۷۵) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. همکاری با کارگردان‌های سرشناسی چون علی حاتمی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، پوران درخشنده ،سیروس الوند در کارنامه کاری امین تارخ دیده می شود.

دیگر نقش‌های برجسته‌اش عبارتند از: سرب (۱۳۶۷)، مادر (۱۳۶۸)، سارا (۱۳۷۱)، معصومیت ازدست‌رفته (۱۳۸۲) ، پرونده هاوانا (۱۳۸۴) و اغما (۱۳۸۶).

تارخ در ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در محله «سردوزک» شیراز زاده شد.

پدرش در شش‌سالگی از شیراز به سیستان و بلوچستان منتقل شد. پس از سه سال به همراه خانواده به شیراز بازگشت و به تحصیلات خود ادامه داد. در سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۶ از دانشکدهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه تهران دانش‌آموخته شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

امین تارخ به عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت می‌پرداخت. او نقش‌های مختلفی را در فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و تئاتر ایفا کرد. وی هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیئت داوری در جشنواره‌های ملی مختلف و به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضور داشت. او همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شده بود.

او در سال ۱۳۷۳ نخستین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود.

تعدادی از دانش‌آموختگانِ کارگاه آزاد بازیگری تا سال ۱۳۸۷، جوایز هنرپیشه برتر در رویدادهای مختلف را به خود اختصاص داده‌اند. این مؤسسه در سال ۱۳۷۹ اقدام به برقراری ارتباط با سایر مدارس بین‌المللی آموزش بازیگری کرد و امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی دعوت شد. او دو سال نیز به عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرد.

او در هجدهمین جشنواره تئاتر و فیلم فجر هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردان‌های هنری حضور یافت.

امین تارخ در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت لوح افتخار «هنرمند ملی» شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل