گلونی

مشاوره روانشناسی آنلاین چه تفاوتی با حضوری دارد؟

مشاوره روانشناسی آنلاین چه تفاوتی با حضوری دارد؟

در سال‌های اخیر، روانشناسی آنلاین طرفدارهای زیادی بین مردم و روانشناس‌ها پیدا کرده است. مراجعه‌کننده‌ها و مشاورها به دلایل مختلفی از جمله راحتی دسترسی و برقراری ارتباط آسان، مشاورۀ آنلاین را انتخاب می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم دربارۀ تفاوت‌های این دو روش مشاوره صحبت کنیم و با روانشناسی آنلاین بیشتر آشنا شویم.

مشاورۀ حضوری چیست؟

مشاورۀ سنتی جلسه‌های حضوری مشاوره است که در اتاق مشاوره با حضور روانشناس متخصص انجام می‌شود. جلسه‌ها معمولاً هفتگی هستند و شما باید از حدود یک هفته یا دو هفته قبل با منشی یا مسئول هماهنگی جلسه‌ها تماس بگیرید. مدت‌زمان انتظار برای مشاوره روانشناس‌های معروف تا یک ماه هم می‌رسد. جلسه‌های حضوری مشاوره از ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد. محققان معتقدند که  اثربخشی جلسه‌های مشاورۀ آنلاین و حضوری به یک اندازه هستند و هر دو به کاهش علائم افسردگی و اختلال‌های روانی کمک می‌کنند.

مشاوره حضوری چه ویژگی‌هایی دارد؟

در جلسه‌های روانشناسی حضوری، روانشناس می‌تواند به حالت نشستن و رفتارهای بدنی مراجعه‌کننده دقت کند. مطالعه و تحلیل حالت بدن مراجعه‌کننده به ارتباط کلامی بهتر بین دو طرف کمک می‌کند.

چگونه مشاور آنلاین مناسب پیدا کنید

جلسه‌های حضوری مشاوره به هماهنگی بیشتری نیاز دارند. مراجعه‌کننده‌ها باید از چندین روز قبل برنامه‌ریزی کرده و با توجه به کارهای شخصی و شغلی، جلسۀ مشاوره را رزرو کنند. گاهی اوقات، چند ماه بعد از اولین تماس به شما وقت می‌دهند. همین مسئله دردسترس‌بودن جلسه‌های مشاورۀ حضوری را کاهش می‌دهد.

مشاورۀ روانشناسی آنلاین چیست؟

مشاورۀ روانشناسی آنلاین چیست

جلسه‌های آنلاین مشاوره در هر زمان و مکانی برگزار می‌شوند. مشاورها از طریق تماس تلفنی و تماس تصویری با شما ارتباط برقرار می‌کنند. مشاورۀ روانشناسی آنلاین به دو روش اجرا می‌شوند. در حالت اول، شما به‌طور مستقیم با روانشناس در ارتباط هستید و با مشاور خودتان تماس آنلاین برقرار می‌کنید، روش دوم، پلتفرم‌های روانشناسی آنلاین هستند. سایت مشاورۀ روانشناسی آنلاین یاری وی yariway.com هم یکی از این پلتفرم‌ها است. شما می‌توانید در این پلتفرم‌، مشاورهای مختلف را ببینید و با توجه به حوزه روانشناسی موردنظرتان، یکی را انتخاب کنید.

حوزه‌های مشاورۀ روانشناسی آنلاین چیست؟

جلسه‌های روانشناسی آنلاین در سایت روانشناسی آنلاین یاری وی در حوزه‌های مختلفی از جمله مشاوره قبل از ازدواج، افسردگی، استرس و اضطراب، مشاوره رابطه دوستی و عاطفی، مشاوره کنترل خشم، کودک و نوجوان، اعتماد‌به‌نفس و مشاوره خانواده برگزار می‌شوند. این خدمات برای ایرانی‌های خارج از کشور هستند. در صورتی‌که در کشورهای خارجی زندگی می‌کنید، می‌توانید در هر یک از این موارد از روانشناس‌های یاری وی کمک بگیرید. در بخش بعدی، حوزه‌های مشاوره را به تفکیک توضیح می‌دهیم:

مشاورۀ قبل از ازدواج

برای شروع یک ازدواج سالم و موفق به مشاورۀ ازدواج احتیاج دارید. آمار طلاق و جدایی نشان می‌دهد که زوج‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به مشاوره و آگاهی احتیاج دارند

مشاورۀ افسردگی، استرس و اضطراب

بعضی از مردم تصور می‌کنند که افسردگی فقط بعد از یک حادثۀ ناگوار رخ می‌دهد، در حالی‌که بسیاری از افراد مشهور، موفق و شاد هم گرفتار افسردگی می‌شوند. اگر ناامید هستید و احساس درماندگی می‌کنید و نمی‌توانید به دلایل مختلفی مثل کاهش انرژی، تغییر اشتها و خواب و عدم تمرکز، کارهای روزمره خودتان را انجام دهید، می‌توانید برای تشخیص و درمان افسردگی از مشاورهای متخصص یاری وی کمک بگیرید.

مشاورۀ افسردگی، استرس و اضطراب

جلسه‌های مشاوره افسردگی با توجه به طرح درمانی روانشناس متفاوت هستند و ممکن است از ۶ ماه تا یک سال طول بکشند. درصورتی که برای درمان افسردگی، استرس و اضطراب از سایت مشاورۀ روانشناسی آنلاین یاری وی استفاده می‌کنید، برای دریافت خدمات مشاوره به اپلیکیشن‌های جداگانه احتیاجی ندارید. تمامی جلسه‌ها در پلتفرم یاری وی برگزار می‌شوند.

مشاورۀ خانواده

مشاورۀ خانواده در حل اختلاف‌ها و مشکلات خانوادگی به شما کمک می‌کند. برقراری ارتباط با پدر و مادر، گفت‌وگوی سالم با اعضای خانواده، کمترکردن تنش‌های خانوادگی از جمله مشکلات خانوادگی هستند. روانشناس خانواده با سال‌ها تجربه در امور خانوادگی در مسیر توسعه و حفظ روابط خانوادگی سالم و موثر همراه شما است. او مشکلات خانواده را شناسایی کرده و در حل آن‌ها یاری‌گر شما است.

مشکلات خانوادگی در سه دسته احساسی، روانی و رفتاری قرار می‌گیرند. مشاورها معمولاً از نظریه سیستم‌های خانواده برای حل مشکلات خانوادگی استفاده می‌کنند. طبق این نظریه، خانواده یک سیستم است و تغییر در یک عضو روی اعضای دیگر هم تاثیر می‌گذارد. مشاور خانواده فقط برای حل چالش‌های خانوادگی نیست؛ بلکه شما برای توسعه مرزهای سالم در خانواده، بهبود ارتباطات، تعریف نقش‌ها در خانواده، پیشگیری از مشکلات، بهبود روابط و پویایی خانواده به مشاور احتیاج دارید.

رویکردهای روانشناسی آنلاین چیست؟

رویکردهای مشاوره در جلسه‌های آنلاین و حضوری مشابه هستند. مشاورها می‌توانند در جلسه درمان از رویکردهای رفتارشناختی، خانواده درمانی، طرح‌واره درمانی، درمان‌های وجودی و هیجان‌مدار استفاده کنند.

رویکرد رفتارشناختی از بقیه روش‌ها متداول‌تر است. این رویکرد بر شناسایی و تغییر الگوهای فکری و رفتاری منفی تاکید می‌کند. بعضی از رویکردهای درمانی بر ضمیر ناخودآگاه انسان، افکار و احساسات تمرکز می‌کنند. در روانشناسی بین فردی، تمرکز جلسه‌های مشاوره بر روابط بین انسان‌ها است. خانواده درمانی به حل چالش‌های خانوادگی کمک می‌کند.

آگهی در گلونی

خروج از نسخه موبایل