گلونی

سیاست در جامعه توده ای و مسئله روشنفکران

سیاست در جامعه توده ای و مسئله روشنفکران

سیاست در جامعه توده ای و مسئله روشنفکران

سیاست در جامعه توده ای
توضیح: جامعه توده‌ای ترجمه mass society است و نباید با حزب توده یکی دانسته شود.
به گزارش گلونی این کتاب برخی گزاره‌های پذیرفته شده را در شکل‌گیری جنبش‌ها، آشوب‌ها و انقلاب‌ها رد می‌کند.
یعنی با استفاده از تاریخ و آمار نشان می‌دهد که جنبش‌های کمونیستی صرفا متعلق به طبقه کارگر نیست و فاشیسم فقط از دل طبقه متوسط زاده نمی‌شود و اتفاقا این روشنفکران بوده‌اند که رهبری جنبش‌های کمونیستی را برعهده داشته‌اند.
کتاب درباره «جامعه توده‌ای» بحث می‌کند. در کنار این جامعه به جامعه کثرت‌‌گرایانه، جامعه تمامیت‌خواه و جامعه جماعتی نیز اشاره می‌کند و نشان می‌دهد آنها با جامعه توده‌ای چه فرق‌ها و چه شباهت‌هایی دارند.
شاید گاهی شما از خودتان پرسیده باشید که چرا مردم دور کسی مثل هیتلر جمع شدند و اصلا چه شد که نازیسم زاده شد و از آن استقبال هم شد. در این کتاب به آن دوره تاریخی و نقش جامعه توده‌ای در برکشیدن هیتلر پرداخته شده و به‌روشنی نشان داده شده است که شرایط چگونه برای ظهور نازیسم و فاشیسم فراهم شد.

سیاست در جامعه‌ای توده ای

یکی دیگر از گزاره‌هایی که کتاب زیر سوال می‌برد درباره رابطه بیکاری و اعتراض و انقلاب است.
کتاب نشان می‌دهد که بیکاری لزوما به خشم و اعتراض منجر نمی‌شود و در شرایطی در یک جامعه توده‌ای به انزوای اجتماعی ختم می‌شود و رنج بیکاری مردم را نه به سوی کنشگری که به احساس بیگانگی می‌رساند.
این کتاب درباره کارگران منزوی، روشنفکران گسسته و طبقات متوسط حاشیه‌ای است.
یکی از فصل‌های مهم کتاب درباره روشنفکران است. اگر می‌‌خواهید بدانید روشنفکران چگونه برای جامعه‌ای توده‌ای نمادآفرینی می‌کنند؟ و چرا دیدگاه‌های روشنفکران انقلابی و موعودگرایانه می‌شود این کتاب را بخوانید.
بخشی از کتاب: «در فرانسه قرن هجدهم تمرکز قدرت آن قدر پیش رفت که در ۱۷۸۹ همه مراجع میانه از بین رفته بودند و در نتیجه هیچ چیزی باقی نمانده بود که مانع حکومت مرکزی شود و در نتیجه هیچ چیز هم وجود نداشت که از آن حمایت کند.»
ویلیام کورنهاوزر در سیاست در جامعه‌ی توده‌ای پس از بررسی نظریه‌های محدود درباره‌ی جامعه‌ی توده‌ای، نظریه‌ای عام و فراگیر ارائه داده است که طبق آن، زوال استقلال نخبگان و گروه‌های میانی در سطح جامعه و، به‌عبارت دیگر، آسیب‌پذیری آسان نخبگان و غیرنخبگان در برابر فشارها، به پیدایش جامعه‌ی توده‌ای تمام‌عیاری منجر می‌شود که زمینه را برای ظهور جنبش‌های توده‌ای و متعاقباً رژیم‌های تمامیت‌خواه فراهم می‌کند.
پایان پیام
نویسنده: رضا ساکی
خروج از نسخه موبایل