گلونی

کشف مجسمه های برنزی ۲ هزار ساله در منطقه توسکانی

کشف مجسمه های برنزی ۲ هزار ساله در منطقه توسکانی

کشف مجسمه های برنزی ۲ هزار ساله در منطقه توسکانی

کشف مجسمه های برنزی ۲ هزار ساله یکی از مهمترین کشفیات زیر آبی حوزه مدیترانه است

مقامات ایتالیا روز سه‌شنبه ۸ نوامبر از کشف یک مجموعه نفیس باستانی در منطقه توسکانی خبر دادند. این مجموعه که شامل مجسمه‌هایی به قدمت ۲ هزار سال است در آب‌گرمی در توسکانی کشف شده و می‌تواند در «بازنویستی تاریخ» دوران گذار از تمدن اِتروسک به امپراتوری روم نقشی تعیین‌کننده ایفا کند.

به گزارش گلونی به نقل از یورونیوز، ماسیمو اوزانا، مدیر موزه‌‌های وزارت فرهنگ ایتالیا با اشاره به محل این کشف در محوطه حفاری‌های باستان‌شناسی چند سال اخیر مربوط به حوضچه‌های آب‌گرم «سان کاسیانو دی باگنی» نزدیک شهر سی‌ینا، می‌گوید این کشف بدون شک یکی از مهمترین کشفیات زیر آبی حوزه مدیترانه از سال ۱۹۷۲ به این‌سو است. در آن سال دو مجسمه برنزی تمام‌قد برهنه مربوط به جنگجویان یونان باستان موسوم به «ریاس» در جنوب ایتالیا کشف شده‌ بود.

کشف مجسمه های برنزی ۲ هزار ساله

طبق بیانیه وزارت فرهنگ ایتالیا مجموعه کشف شده شامل ۵ هزار سکه طلا، نقره و برنز و دو جین مجسمه برنزی است که به واسطه پنهان شدن در میان گل ولای صدمه ندیده‌اند و به بهترین شکل ممکن باقی‌ مانده‌اند. برخی از این مجسمه‌ها شمایل کامل انسان هستند و برخی فقط قسمتی از بدن انسان آنروزی یا برخی از اندام آن‌هاست که احتمال داده می‌شود به عنوان نذر و هدیه به «خدایان» پیشکش می‌شده تا از طریق چشمه‌های آب‌گرم بیماران را شفا دهند و تندرستی را به آن‌ها باز گردانند.

با توجه به اهمیت و حجم کشفیات جدید که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در این منطقه محسوب می‌شود، ایتالیا در نظر دارد موزه‌ جدیدی تاسیس کند. جاکوپو تابولی، که در حفاری‌های مربوطه با دانشگاه سی‌ینا همکاری داشته در مورد کیفیت این مجموعه می‌گوید: «خیلی اهمیت دارد برای اینکه نور تازه‌ای را بر پایان تمدن اتروسک می‌تاباند و همچنین کم و کیف گسترش امپراتوری روم در مرکز ایتالیا بین قرن‌های دوم و اول قبل از میلاد را مشخص‌ می‌کند.»

مشخصه بارز این دوره تاریخی جنگ‌ها و درگیری‌ها در مناطق توسکانی، اومبریا و لاتزیو امروزی است. با این حال، مجسمه‌های برنزی شواهدی را نشان می‌دهند که خانواده‌های اتروسکی و رومی با یکدیگر برای خدایان در مکان مقدس واقع در چشمه‌های آب‌معدنی دعا می‌کردند. این مجسمه‌ها، شامل تصاویری از آپولو و ایگیا، خدای یونان باستان و الهه سلامت، دارای کتیبه‌های اتروسکی و لاتین هستند.

جاکوپو تابولی در باره این گنجینه می‌گوید:‌ «درحالی که منازعات و جنگ‌های داخلی زیادی خارج از عبادتگاه وجود داشته در محیط داخلی نخبگان اتروسک و خانواده‌های رومی در کنار هم برای صلح دعا می‌کردند. فرصتی استثنایی که می‌تواند در بازنویسی روابط بین‌ رومی‌ها و اتروسک‌ها و گفتمان حاکم بر آن دوره کمک شایانی کند.»

کشف سکه زرین ژولیوس سزار در خوزستان

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل