دلیل زلزله مهیب ترکیه و سوریه چه بود؟ گسل یا گاپ؟

دلیل زلزله مهیب ترکیه و سوریه چه بود؟

به گزارش گلونی رخداد لرزه‌ای با بزرگای ۷‌.۸ ریشتر ساعت ۴:۱۷ بامداد دوشنبه، (۱۷ بهمن) جنوب شرق ترکیه را لرزاند.

«رومرکز» این زلزله در ۳۷ کیلومتری شهر غازی آنتیپ و مرکز استانی به همین نام تشخیص داده شده است.

در جریان این زمین لرزه خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

اما علت زلزله مهیب ترکیه و سوریه چیست و این زمین‌لرزه چگونه و به چه علت رخ داده است؟

دکتر مهدی زارع روز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد این زمین لرزه اظهار داشت: «دو زلزله مهم روز دوشنبه در این زمینه رخ داد که هر دو در مرز برخورد ورقه (plate)  عربی با ورقه آناتولی بود.»

وی ادامه داد: «این مرز، مرز گسل مهم با جابه‌جایی امتداد لغز چپ‌گرد با مولفه فشاری است که مجموعه گسله‌ای به طول ۷۰۰ کیلومتر به نام سامانه گسله آناتولی شرقی را شامل می‌شود.»

رئیس شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم ادامه داد: «زلزله ساعت ۴:۱۷ بامداد دوشنبه به وقت محلی با بزرگای ۷‌.۸ ریشتر به دلیل گسیختگی یکی از گسله‌های این سامانه گسله (fault) رخ داد. البته دقیق نمی‌دانیم کدام گسله بوده است؛ ولی مطمئن هستیم یکی از گسل‌های سامانه گسل آناتولی شرقی است.»

وی در تشریح زلزله دوم روز دوشنبه نیز گفت: «زلزله دوم ساعت ۱۳:۲۶ به وقت محلی و با بزرگای ۷‌.۵ ریشتر به وقوع پیوست. این گسل که با رخداد زلزله اول تحریک شد، در همان سامانه گسله آناتولی شرقی قرار دارد و احتمالا به دلیل تحریک یکی از گسل‌های رده دوم این سامانه با سازوکار امتداد لغز و فشاری، زلزله دوم رخ داد.»

زارع در مورد عمق زلزله‌های روز دوشنبه ترکیه نیز گفت: «عمق زلزله اول حدود ۲۰ کیلومتری زمین بوده است و زلزله دوم در عمق ۱۵ کیلومتری رخ داد. هم عمق و هم بزرگای قابل ملاحظه هر دو زلزله باعث شد این رخدادهای لرزه‌ای در گستره وسیع جغرافیایی احساس شود.»

گفتنی است تا این لحظه، بر اثر این حادثه ۴هزار و ۵۴۴ نفر در ترکیه جان خود را از دست دادند. تعداد مجروحان در این کشور به ۲۶هزار و ۷۲۵نفر رسید و مساحت متاثر از زلزله حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع است.

این زلزله یک فاجعه بشری است و در زمره بزرگ‌ترین زلزله‌های تاریخ قرار می‌گیرد.

پایان پیام

کد خبر : 275562 ساعت خبر : 10:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=275562
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

اگر کسی بخواهد دلیل اصلی زلزله را بگوید به توهم توطئه متهم می شود.  

متاسفانه در کشورهای جهان سوم هیج نهاد یا سازمانی وجود ندارد که بتوان به انجا مراجعه کرد و مقالات علمی را ارائه داد و دلیل اصلی وقایعی مثل زلزله و یا انفجارات به اصطلاح اتمی را بیان کرد. و متاسفانه هرچیزی که توسط سازمانهایی مثل ناسا گفته شود توسط مردم و رسانه ها پذیرفته می شود و باز هم متاسفانه رسانه ها موضوعات مطرح شده توسط سازمان ناسا را تا جایی که بتوانند پررنگ می کند.

و گاه این شائبه ایجاد می گردد که رسانه ها وظیفه دارند در خدمت سازمانهایی مثل ناسا باشند، تا دروغهای ناسا را رواج دهند و صاحبان قدرت با باور دادن این دروغها و ایجاد ترس در دل ملتها ، انها را به بردگی بگیرند.