مهلک ترین زلزله های تاریخ با ۲۳۰ هزار کشته

مهلک ترین زلزله های تاریخ با ۲۳۰ هزار کشته

به گزارش گلونی رخداد لرزه‌ای با بزرگای ۷‌.۸ ریشتر ساعت ۴:۱۷ بامداد دوشنبه، (۱۷ بهمن) جنوب شرق ترکیه را لرزاند.

«رومرکز» این زلزله در ۳۷ کیلومتری شهر غازی آنتیپ و مرکز استانی به همین نام تشخیص داده شده است.

در جریان این زمین لرزه خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

با رخ دادن این اتفاق که واکنش‌های جهانی را در پی داشت، این سوال پیش می‌‌آید که مهلک ترین زلزله های تاریخ این منطقه کدام‌اند و در چه زمانی رخ داده‌اند.

دکتر مهدی زارع روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با  ایرنا در مورد این موضوع گفت: «زلزله سال ۱۱۳۸ حلب که در جنوب پهنه زلزله زده، زمین لرزه اخیر واقع شده بود، یکی از مرگبارترین زمین لرزه‌های تاریخ به شمار می‌رود.

شهر حلب در شمال سوریه بیشترین تلفات را در این زلزله داشت . این زلزله در ۱۱ اکتبر ۱۱۳۸ رخ داد و قبل از آن زلزله‌ای کوچک‌تر در دهم همین ماه رخ داده بود.»

زارع ادامه داد: «از زلزله حلب اغلب به عنوان سومین زمین لرزه مرگبار در تاریخ پس از زمین لرزه‌های شنسی و تانگشان چین یاد می‌شود. رقم تلفات آن ۲۳۰ هزار نفر گزارش شده است.

این زمین لرزه آغاز اولین مورد از دو رشته زمین لرزه شدید در منطقه بود، اکتبر ۱۱۳۸ تا ژوئن ۱۱۳۹ و زلزله‌های شدیدتر بعدی از سپتامبر ۱۱۵۶ تا مه ۱۱۵۹. مجموعه رخدادهای لرزه‌ای اول مناطق اطراف حلب و بخش غربی را در منطقه ادسا (شانلیورفای امروزی) تحت تاثیر قرار داد و در مرحله دوم منطقه ای که شمال غرب سوریه، شمال لبنان را دربرمی‌گیرد و منطقه انطاکیه- (آنتاکیای امروزی، در جنوب ترکیه)- در معرض زمین لرزه‌های ویرانگر قرار گرفت.»

وی ادامه داد: «این منطقه محل اتصال سه‌گانه بین ورقه‌های عربی، اوراسیا و آفریقا و محل بیشتر فعالیت‌های لرزه‌ای، آتشفشانی و کوه‌زایی در منطقه و یکی از فعال ترین مناطق زمین‌ساختی در جهان است.

کوهزایی در کوه های قفقاز و فلات آناتولی و جابه‌جایی در راستای گسل بحرالمیت در مرزهای تغییر شکل به سمت غرب در امتداد ساحل شرقی دریای مدیترانه از شبه جزیره سینا تا مرز سوریه و ترکیه، نتیجه چنین جابه‌جایی است.»

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 275565 ساعت خبر : 12:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=275565
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات