نوروز رسانه است
به گزارش گلونی نعمتالله فاضلی در کانال تلگرامش نوشت:
نوروز رسانه است. رسانهای همگانی، همه جایی و همیشگی که سازنده، انتقال دهنده و پیوند دهنده «عنصر ایرانی» در جهان هستی است.
نوروز چیزی فراتر از آداب و رسوم محلی و تاریخی در نهاد هستی است.
نوروز، رسانه ای برساخت شده از تاروپود معنایی است که «زمان» و «زبان» و «ساختار عواطف» ماده اصلی آن ست و در بستر تخیل تاریخی ایرانیان جای گرفته و زیست میکند.
این رسانه شگفت انگیز، راوی سرسخت و فناناپذیر سرشت و سرنوشت باستانیترین ملت و تمدن زنده جهان است که ترکیبی معنادار و منسجم از همه هنرهای موسیقیایی، شعر، قصه، رمان، حکایت پردازی، متون مکتوب، مصور، معماری، طراحی، رقص، طنز، و فلسفه، دین، علوم مختلف و آداب و رسوم گوناگون است.
رسانه نوروز ساخته تخیل و قوه خلاقه انسان ایرانی در طی قرون متمادی و در عین حال سازنده عواطف و باورها و تخیل این انسان است.
این رسانه پیوند انسان ایرانی امروزی با کهنترین لحظه تولد او و در عین حال نقطه اتصال او با دورترین آینده ممکن اوست.
فرایند رمزگذاری و معناآفرینی در این رسانه در انحصار و اختیار هیچ نهاد و قدرت و حاکمی نیست و هنوز قدرتی که کنترل انحصاری آن به دست گیرد زاده نشده است.
اگرچه دورههای کوتاهی، قدرتها میل تسخیر و تسلط و بهرهکشیاش را داشتهاند اما در نهایت این رسانه صدای ملت ایران از هر قشر و طبقه و گروهی باقی مانده است.
رمزگشایی و معناخوانی این رسانه نیز در انحصار هیچ گروه و مسلکی نیست.
نوروز در هر بستری و موقعیتی برای هر ایرانی حاوی و حامی و حامل زیباترین، انسانیترین و اخلاقیترین پیامها و معناهاست.
رسانه، به تعبیر مارشال مک لوهان پیامبر رسانههای جمعی، همان پیام است. نوروز رسانه جمعی مدرن (رادیو، تلویزیون و اینترنت) نیست، اما رسانه همگانی فرهنگی است که فارغ از تفاوتهای ظریف و زیبای آداب محلی آن، پیامیدارد: صلح و دوستی و انسانیت و مدنیت.
آن چه نوروز را برجسته و ممتاز میسازد نه آداب آن که ادب و بینش آن است؛ بینشی که دینها، زبانها، گویشها، رسوم، باورها و جهان بینیهای محلی و منطقهای در جهان ایران فرهنگی در سرزمین ایران و بیرون از این سرزمین را به هم پیوند میدهد.
رسانه نوروز ، چتری است که همه ی مولفههای فرهنگی، جغرافیایی، تاریخی و اجتماعی و سیاسی ایران فرهنگی را پوشش میدهد و مهر خود را بر آنها میزند.
رسانه نوروز طیف رنگارنگی از برنامهها، خبرها، اطلاعات، گزارشها، گفتگوها، سرگرمیها، خواندنیها، شنیدنیها و دیدنیهاست که جان مایه همه آنها شادی، رقص، امید، تازگی، تولد، خلاقیت، مشارکت، توجه، مهربانی، بخشش، هدیه، دوستی، با هم بودن، همزیستی، مراقبت، طبیعت و زیباییهای بینهایت انسان و فرهنگ ایرانی است.
میزان و مدت دوام و بقای قدرتها و دینها در جهان ایرانی بستگی به میزان انطباق و سازگاری آنها با رسانه نوروز دارد.
این رسانه اگر دین و آیینی مطابق منطق فرهنگی اش ببیند آن را تقویت و حمایت میکند؛ و اگر از آن منطق فرهنگی دور باشد، بدل به رسانه مقاومت شده و تا اضمحلال آن سیاست و دین و آیین از پای نمینشنید.
رسانه نوروز، زبان معیار انسان ایرانی است، زبانی که قواعد و دستور آن همگانی است، زبان مادری هر ایرانی.
رسانه نوروز اصیلترین رسانه ایرانی است که تخیل فرهنگی و تاریخی انسان ایرانی آن را برساخت کرده است.
دینها و آیینهای دیگر در سرزمین و جهان ایرانی، همه ذیل نوروز سنجیده میشوند. این را تاریخ چند هزار ساله ایران میگوید.
هیچ رسانه و پیامیرساتر و ماندگارتر ار نوروز در تاریخ بلند ایران نمیشناسیم. نوروز رسانه ماست و ما، مای ایرانی، ساخته و پرداخته این رسانهایم.
منطق فرهنگی نوروز و نفی سلطه
پایان پیام
ایرانیها چه دغدغههایی دارند؟
اینجا را ببینید