گلونی

وقوع النینو قطعی است و تابستان ایران داغ است

وقوع النینو قطعی است و تابستان ایران داغ است

وقوع النینو قطعی است و تابستان ایران داغ است

وقوع النینو قطعی است

هشدار ال نینو برای کشور بویژه اکوسیستم‌های مرجانی و نیروگاه‌های جنوب کشور.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به حرکت جریان «لانینا» به سوی «ال‌نینو» و وارد فاز خنثی شدن این جریان گفت: «از جمله تاثیرات این جریان دور‍پیوند بر آب و هوای ایران می تواند آغاز پاییز به‌هنگام و بارش‌های مناسب و البته تابستانی گرم‌تر از سال گذشته باشد.»

به گزارش گلونی سازمان ملل هشدار داد که با افزایش احتمال وقوع ال نینو، ممکن است رکوردهای گرما شکسته شود.

تخمین زده می‌شود که 60 درصد احتمال وقوع رویداد تا پایان تیرماه و 80 درصد احتمال وقوع آن تا پایان شهریور وجود دارد.

سازمان ملل اعلام کرد که احتمال ایجاد پدیده آب و هوایی ال نینو در ماه‌های آینده افزایش یافته است و هشدار داده است که این پدیده می‌تواند باعث افزایش دمای جهانی واحتمالا رکوردهای جدید گرما شود.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل (WMO) اعلام کرد که اکنون تخمین زده است که احتمال توسعه ال نینو تا پایان تیر ماه 60 درصد و تا پایان شهریور 80 درصد است.

ویلفران موفوما اوکیا، رئیس بخش خدمات پیش‌بینی آب وهوای منطقه‌ای WMO به خبرنگاران در ژنو گفت: «این وضعیت آب و هوا و الگوهای آب و هوایی را در سراسر جهان تغییر خواهد داد.

ال نینو که یک الگوی آب و هوایی طبیعی است که معمولاً با افزایش گرما در سرتاسر جهان و همچنین خشکسالی در برخی از نقاط جهان و باران‌های شدید در جاهای دیگر همراه است، آخرین بار در سال 19-2018 رخ داده است.

وقوع النینو قطعی است

با این حال، از سال 2020، جهانبا لانینا بسیار طولانی – نقطه مقابل خنک کننده ال نینو – مواجه شده است که اوایل امسال به پایان رسید و جای خود را به شرایط بی‌طرف فعلی داد.

با این حال، سازمان ملل اعلام کرده است که هشت سال گذشته گرم‌ترین سالی است که تاکنون ثبت شده است،علی‌رغم اینکه اثر خنک‌کننده لانینا تقریباً نیمی از آن دوره را در بر گرفته است.

بدون آن پدیده آب و هوایی، وضعیت گرم شدن هوا می‌توانست بدتر باشد. پتری تالاس، رئیس WMO در بیانیه‌ای گفت: «لا نینا به عنوان یک ترمز موقت برای افزایش دمای جهانی عملکرد اکنون جهان باید برای توسعه ال نینو آماده شود.»

او گفت: «فاز جید النینو به احتمال زیاد منجر به افزایش جدید گرمایش جهانیو افزایش احتمال شکستن رکوردهای دما خواهد شد.»

در این مرحله، هیچ نشانه‌ای از قدرت یا مدت زمان ظهور ال نینو وجود ندارد. آخرین مورد بسیار ضعیف در نظر گرفته شد، اما قبل از آن، بین سال‌های 2014 و 2016، یکی از قوی‌ترین‌های تاریخ محسوب می‌شد که پیامدهای بدی داشت.

WMO اشاره کرد که سال 2016 گرم‌ترین سال ثبت شده به دلیل «ضربه مضاعف» یک رویداد بسیارقدرتمند ال نینو و گرم شدن ناشی از گازهای گلخانه‌ای توسط انسان بود.

از آنجایی که اثر ال نینو بر دمای جهانی معمولاً یک سال پساز ظهور خود را نشان می‌دهد، تأثیر آن احتمالاً در سال 2024 آشکارتر خواهد بود.

وقوع النینو قطعی است

وقوع النینو قطعی است

اوکیا گفت: «ما انتظار داریم در دو سال آینده افزایش جدی در دمای جهانی داشته باشیم.» تالاس تاکید کرد که ورود ال نینو می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد، و اشاره کرد که ممکن است خشکسالی در شاخ آفریقا و سایر اثرات مرتبط با لانینیا را به تاخیر بیاندازد.»

او گفت: اما «همچنین می‌تواند باعث ایجاد رویدادهای شدید آب و هوایی شود» و بر نیاز به سیستم‌های هشدار اولیه مؤثر برای «ایمن نگه داشتن مردم» تأکید کرد.

WMO گفت که هیچ دورویداد ال نینو یکسان نبوده و اثرات آنها تا حدی به زمان سال بستگی دارد و افزود که این سازمان و خدمات ملی هواشناسی از نزدیک تحولات را رصد خواهند کرد.

الگوی آب و هوا به طور متوسط هر دو تا هفت سال یکبار اتفاق می‌افتد و معمولاً 9 تا 12 ماه طول می‌کشد.

معمولاً با گرم شدن دمای سطح اقیانوس در مرکز و شرق اقیانوس آرام استوایی مرتبط است. افزایش بارندگی معمولاً در بخش‌هایی ازجنوب آمریکای جنوبی، جنوب ایالات متحده، شاخ آفریقا و آسیای مرکزی مشاهده می‌شود، در حالی که خشکسالی‌های شدید می‌توانددر استرالیا، اندونزی و بخش‌هایی از جنوب آسیا رخ دهد.

WMO گفت: «در طول تابستان در نیمکره شمالی، آب گرم ال نینو همچنین می‌تواند به طوفان‌ها در مرکز و شرق اقیانوس آرام دامن بزند، در حالی که مانع تشکیل طوفان در حوضه اقیانوس اطلس می‌شود.

موضوعات نوسان جنوبی ال نینو آب و هوای شدید خشکسالی سیل بحران آب و هوا شود.»

خشکسالی شدیدتر در راه است؛ گرمترین جهان در ۲۰۰۰ سال گذشته

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

خروج از نسخه موبایل