جهان بینی بومی در مقابل جهان بینی غربی
به گزارش گلونی هر فردی در یک فرهنگ قرار است تفسیر شخصی خود را از کد فرهنگی جمعی داشته باشد.
با این حال، جهان بینی فرد ریشه در فرهنگ دارد – یعنی در فلسفه، ارزشها و آداب و رسوم مشترک جامعه.
اگر بخواهیم بفهمیم که جهان بینی بومیان و اروپامحور چگونه با هم برخورد میکنند، باید بفهمیم که فلسفه، ارزشها و آداب و رسوم فرهنگ بومی با فرهنگهای اروپامحور چگونه متفاوت است. [۱]
جهانی که ما در آن زندگی میکنیم چند فرهنگی است با انبوهی از جهان بینیها. در این مقاله به ارائه تعریفی از «جهانبینی» و مقایسه دیدگاههای بومی و جهانبینی غربی میپردازیم.
درک تفاوتهای اصلی بین جهان بینیهای بومی و جهان بینی غربی، مؤلفه مهمی در دستیابی به هماهنگی فرهنگی و روابط محترمانه است.
ما در توصیف این تفاوتها با عبارات بسیار کلی صحبت میکنیم و به هیچ وجه نشان نمیدهیم که تک تک فرهنگهای بومی جهانبینی یکسانی دارند. همینطور برای تعمیم جهان بینی غربی.
اول اینکه تعریف جهان بینی چیست؟
جهان بینی میتواند مربوط به یک فرد، گروه یا جامعه باشد. به طور کلی، جهان بینی مجموعهای از باورها و ارزشهایی است که توسط تعدادی از افراد مورد احترام و نادیده گرفته میشود.
جهان بینی شامل نحوه تعامل فرد یا گروه با دنیای اطراف خود از جمله زمین، حیوانات و مردم است.
هر فرد و جامعهای یک جهان بینی دارد. بسیاری از جوامع جهان بینی خود را به فرزندان خود منتقل میکنند تا تداوم جهان بینی را تضمین کنند.
همانطور که مردم با یکدیگر تعامل میکنند و از یکدیگر یاد میگیرند، کسب باورهای جهان بینیهای دیگر برای آنها غیر معمول نیست. جهان بینی با تکامل مردم و جوامع تکامل مییابد. [۲]
پروفسورلروی لیتل بیر، ریشه تفاوت بین جهان بینیها در این است که آنها عموماً رویکردهای متضادی نسبت به دانش، پیوند و علم دارند.
فرهنگهای بومی بر درک کل نگر از کل تمرکز میکنند که از هزاره وجود و تجربیات آنها پدید آمده است.
جهان بینیهای سنتی غربی بیشتر به علم توجه میکنند و بر دانش تقسیم بندی شده تمرکز میکنند و سپس بر درک تصویر بزرگتر و مرتبط تمرکز میکنند.
هشت تفاوت بین جهان بینی بومی و غربی [۳]
۱.جهان بینی بومی: جامعه معنوی. سیستم مبتنی بر اعتقاد و جهان معنوی.
جهان بینی غربی: علمی، شک گرا. نیاز به اثبات به عنوان مبنای اعتقاد.
۲.جهان بینی بومی: حقایق زیادی وجود دارد. حقایق به تجربیات فردی بستگی دارد.
جهان بینی غربی: تنها یک حقیقت وجود دارد که مبتنی بر علم یا قانون به سبک غربی است.
۳.جهان بینی بومی: جامعه در یک وضعیت مرتبط عمل میکند. همه چیز و همه به هم مربوط است.
این باور واقعی وجود دارد که افراد، اشیاء و محیط همه به هم مرتبط هستند. قانون، خویشاوندی و معنویت این پیوند را تقویت میکند. هویت از ارتباطات ناشی میشود.
جهان بینی غربی: جامعه تقسیم بندی شده، بیشتر میشود.
۴.جهان بینی بومی: زمین مقدس است و معمولاً توسط خالق یا موجود برتر داده میشود.
جهان بینی غربی: زمین و منابع آن باید برای توسعه و استخراج به نفع انسانها در دسترس باشد.
۵.جهان بینی بومی: زمان ماهیتی غیرخطی و چرخهای دارد. زمان در رویدادهای چرخهای اندازهگیری میشود. فصلها برای این مفهوم چرخهای محور هستند.
جهان بینی غربی: زمان معمولاً ساختاری خطی و آینده محور دارد. چارچوب ماهها، سالها، روزها و غیره ساختار خطی را تقویت میکند.
۶.جهان بینی بومی: احساس راحتی با کیفیت روابط شما با مردم سنجیده میشود.
جهان بینی غربی: احساس راحتی به میزان موفقیتی که در دستیابی به اهداف خود احساس میکنید مربوط میشود.
۷.جهان بینی بومی: انسان مهمترین موجود در جهان نیست.
جهان بینی غربی: انسان مهمترین موجود در جهان است.
۸.جهان بینی بومی: جمعآوری ثروت به نفع جامعه مهم است.
جهان بینی غربی: ثروت اندوزی برای منافع شخصی است.
همچنین پیشنهاد شده است که در هر جامعهای جهان بینی غالبی وجود دارد که اکثر اعضای آن جامعه دارند.
جهان بینیهای جایگزین وجود دارد، اما معمولاً توسط اکثریت جامعه وجود ندارد. [۴]
ما باید یاد بگیریم که با هم زندگی کنیم یا به عنوان احمق با هم از بین برویم. مارتین لوتر کینگ جونیور.
درک و احترام به تفاوت در جهان بینی به ایجاد رابطه بین مردم بومی و غیر بومی کمک خواهد کرد. بنابراین، اگر زمانی در موقعیتی قرار گرفتید که در آن با یک جهان بینی مخالف مواجه شدید و شاید کاملاً آن را درک نکنید، به شما پیشنهاد میکنیم پورتال «کنجکاوی» را در ذهن خود باز کنید و برای دیدن جهان بینیها بسیار تلاش کنید.
منظور از صلاحیت فرهنگی همین است.
این توضیح بسیار مختصری از تفاوتهای اساسی بین جهان بینی مردم بومی و جهان بینی غربی است. منابع بیشتر
منابع:
[۱] جان رالستون سائول، بازگشت
[۲] وب سایت https://teachingtreaties-wordpress-com
[۳] برگرفته از کار با جهان بینی بومیان، آن مید
یاداشتی برای روز جهانی بدون پلاستیک
تهیه و تدوین: مصیب شیرانی، کارشناس و فعال محیط زیست
پایان پیام