موسیقی در دوران ساسانی؛ منابع به ما چه میگویند؟
موسیقی در دوران ساسانی؛ منابع به ما چه میگویند؟
به گزارش گلونی منابع تاریخی درباره موسیقی در دوران امپراتوری ساسانی اذعان دارند که از میان شاهنشاهان این سلسله دوتن بیشتر از باقی به موسیقی اهمیت میدادند؛ یکی بهرام پنجم ملقب به بهرام گور بوده که در دوران او نوازندگان از هند به ایران دعوت شدند و زمینهی آشنایی نوازندگان ایرانی با موسیقی ملل فراهم شد و موسیقی ایرانی رشد پیدا کرد.
و دیگری خسرو پرویز بود که در دربار خود را به روی نوازندگان بهنامی چون نکیسا، باربد سرکش گشود.
دیگر منبع ما درباره موسیقی ساسانی رسالهای به زبان پهلوی است به نام «خسرو قبادان و ریدک» که شرح صحبت خسرو انوشیروان با پسری است جوان. در این متن کهن شاهنشاه سوالات متفاوتی از جوان میپرسد و زمانی که شاه به او (جوان) میگوید؛ «کدام خنیاگری خوش است؟» پسر پاسخ میدهد که تمام سازها خوشاند و نام ۳۲ نوع ساز را برمیشمارد.
جالب است بدانیم در این متن هنگام نام بردن سازها طبقهبندیشان نیز رعایت شده. بدین صورت که گروهی از سازها با پسوند «سرای» آمدهاند که یعنی سازهایی که همراه با آنها میتوانستهاند، داستان یا آوازی بخوانند. گروهی با پسوند «بازی» آمدهاند که همریشه است با نواختن و به سازهایی اشاره دارد که بدون آواز بودهاند.
منبع دیگر ما برای شناخت موسیقی در دوران ساسانی اما ظروف کشفشده این دوره است. در بعضی از این ظروف و آثار نقش سازها با دقت، ظرافت و حزئیات بسیاری تصویر شده است و در بعضی حتی میتوانیم سیر تحول سازها را نیز ببینیم.
پایان پیام
نویسنده: کیمیا قنبری
کد خبر : 284893 ساعت خبر : 6:12 ب.ظ